
"Nem hirdettek győztest, csak ismertették a három pályázó rangsorát, ajánlataik alapján" - mondta az ÁPV Rt. vezérigazgatója csütörtökön a Budapest Airport Rt.-re kiírt pályázat eredményhirdetésekor. A bejelentés alapján a privatizációs szervezet a BAA-val kezdi meg a szerződéskötés előkészítését, ám ha bármilyen ok miatt nem sikerül velük megegyezni, a sorrendben következő pályázóval folytatják az egyezkedést. Mészáros Tamás szavai komoly fejtörést okoztak a legmagasabb ajánlatot adó, londoni székhelyű BAA-nál, ahol nem értik, miért fogalmazott kitérően a privatizációs szervezet.
Miért a BAA?
A csütörtöki bejelentés szerint mindenesetre az ÁPV Rt. a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjével, a brit BAA International Ltd.-vel folytatja a tárgyalásokat a Budapest Airport (BA) Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdont megtestesítő részvénycsomagjának, illetve a légikikötő 75 évre szóló vagyonkezelői jogának eladásáról. A világ vezető repülőtér-üzemeltetője az év közepén készült vagyonértékelés szerinti 110 milliárd forintnál jóval magasabb összeget, 464,5 milliárd forintot és azonnali tranzakciós ellenértéket ígért, valamint a szakmai szempontok szerint is az ő ajánlata volt a legjobb - ismertette az eredményeket tegnap Veres János pénzügyminiszter. (A Magyar Hírlap értesülései szerint a Hochtief vezette konzorcium 400 milliárd, a Fraport pedig 400 milliárd forint alatti összeget kínált a pakettért és az üzemeltetésért.) A brit társaság a két másik céghez hasonlóan 100 milliárd forint értékű fejlesztést is vállalt. Ennek részletei ugyan még nem ismertek, de az elképzelések között szerepelhet egy újabb terminál, szállodák, parkolóház építése. Mészáros Tamás csak annyit közölt, hogy a pályázók az idén várható 8,5 milliós utasszám megduplázását feltételező infrastruktúra-fejlesztést vállaltak. A pénzügyminiszter nem árulta el, hogy a másik két pályázó mekkora összeget ajánlott, azt viszont kiemelte: a térségben most zajló reptér-privatizációk során a BA Rt.-re érkezett a legmagasabb ajánlat.
Mi lesz a pénzzel?
Veres János értékelése szerint ez lehet a magyar privatizáció eddigi legnagyobb egyszeri ügylete, s a vételár várhatóan még idén befolyik. A miniszter a Napi Gazdaságnak azt mondta, a vételár sorsáról majd akkor döntenek, ha befolyik a pénz, a Népszabadság azonban úgy tudja, a bevétel körülbelül fele az államadósságot, másik fele pedig az államháztartás hiányt csökkenti majd, de kizárólag hazai pénzforgalmi szemléletű statisztikai adat szerint. A Brüsszel által számon kért hiányadatban viszont nem hoz változást a tranzakció, az uniós statisztikai hivatal ugyanis ezt az összeget a 75 évre szóló koncessziós időszakra egyenlő arányban osztja el, azaz egy évre mindössze a bevétel 75-öd része, 6,2 milliárd forint jelenik meg.
"Belefuffognak?"
Veres János egyébként nem tud olyan jogi eljárásról, amely meggátolná a privatizáció befejezését, pedig ilyenre sor kerülhet, a BA Rt. ugyanis számos ügyben érintett. Máig nem zárult le például az a per, amelyet a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft. kanadai tulajdonosa, az ADC indított a magyar állammal szemben. Az ADC amiatt fordult bírósághoz, mert az állam megfosztotta jogosítványaitól és bevételi forrásaitól a FUF-ot. A korábbi megállapodás szerint az ADC felépítette az utasterminált, a tulajdonjogot átadta a magyar államnak és az LRI-nek, a kereskedelmi jogokat viszont megtartotta. A FUF a 2A és 2B terminálok működtetéséből fedezte volna a beruházás hiteleit. A vitatott helyzet akkor állt elő, amikor 2002 elején megszűnt a FUF, és a repülőtér üzemeltetését a BA Rt. vette át. További bonyodalmakat okozhat az is, hogy egy magánszemély a Legfőbb Ügyészségen feljelentést tett a reptéri vagyonkezelés kapcsán, a napokban pedig a Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezete fordult a bírósághoz, kérve a privatizáció leállítását.
Negatív figyelőlistán a BAA
Csütörtökön egyébként negatív figyelőlistára tette a BAA-t a Standard and Poors, mivel a BA Rt. hitelből történő megvásárlása rontja majd a brit befektető adóskockázati profilját. A hitelminősítő szerint az ügylet egy osztályzattal minősítheti vissza a BAA-t. A cég helyzete viszont így sem rossz, mivel a portfólióban lévő brit légikikötők jövedelmezősége megfelelő hátteret jelent. Duncan Bonfield, a BAA kommunikációs igazgatója a Magyar Hírlapnak cége legjelentősebb nemzetközi projektjének nevezte a BA Rt. fejlesztését. A vállalat a kiskereskedelmi lehetőségek kiaknázását is tervezi Ferihegyen, konkrét fejlesztéseket viszont nem említett.
Ajándék a pulykamellhez?
Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezető-helyettese hongkongi típusúnak minősítette a BA Rt. 75 évre tervezett szerződését, melynek értéke szerinte elérheti a 800-1000 milliárd forintot. Rámutatott: pártjának nem az a baja, hogy az angoloknak adják el a repülőteret, hanem az, hogy egyáltalán eladják. Ma már a vaknak is nyilvánvaló, hogy Gyurcsány Ferenc és Tony Blair vacsoráján a gyömbéres jércével töltött pulykamell és a narancsfelfújt között a repülőtér volt az ajándék - fogalmazott az ellenzéki politikus. Varga Mihály, a Fidesz frakcióvezető-helyettese szerint a folyamatban lévő perek miatt el kellene halasztani az adásvételi szerződés megkötését. Elmondta: arra kérik a kormányt, tegye közzé a vagyonértékelés szempontjait.
hirado
2005.12.09. 10:12