HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Külföldiektől várják az útdíj felét

t: 112

Külföldiektől várják az útdíj felét

Jövő nyártól jön a dugódíj és az e-útdíj. A bevételből tartanák fenn a hazai úthálózatot, és a BKV-t.

A tervek szerint jövő nyáron bevezethetik a budapesti dugódíjat, a kamionosoknak pedig a megtett kilométerekkel arányosan kell majd e-útdíjat fizetniük. Ebből 150 milliárd forintos bevételt vár a kormány. A cél az, hogy abból a pénzből, amit az utak használatáért fizetünk, fent lehessen tartani a magyarországi hálózatot. Az elképzelés a Széll Kálmán Terv 2.0 része – számolt be a Duna Televízió Híradója.

Most még csak a fuvarozók fizetnek behajtási díjat Budapesten, a Széll Kálmán Terv 2 szerint 2013 júliusától az autósoknak is kell majd. Hogy kinek, mennyit, nem tudni, csak azt, hogy a dugódíj fokozatosan kiváltaná a BKV állami támogatását. Már jövőre is 10 milliárd forinttal kevesebbet kapna a cég. Közlekedési szakemberek szerint a behajtási díj fizetését kamerákkal lehet a legjobban ellenőrizni.

Gyakorlatilag ez egy teljesen automatizált rendszer, leolvassa a rendszámot, és az alapján egy pillanat alatt kiderül, hogy a behajtó jármű rendelkezik-e díjfizetési jogosultsággal, vagy nem – mondta Ekés András, a Városkutatás kft. ügyvezető igazgatója.

Ugyancsak jövő júliustól vezetnék az elektronikus útdíjfizetést Magyarországon. Az autósok még maradnak a mostani matricás rendszerben, de a buszok kivételével minden 3 és fél tonnánál nehezebb járműtulajdonosnak a megtett kilométerek után kellene fizetnie az autópályákon és egyes főutakon. A kormány évente 150 milliárd forint bevételt remél ebből. A pénzt a közúthálózat fenntartására és fejlesztésére fordítanák.



A fuvarozók egyetértenek az elektronikus útdíjjal, de adókedvezményt szeretnének cserébe.

Az úthasználati díj bevezetése mindenkinek költségnövekedést fog okozni. Abban az esetben, ha viszont a kormányzat ezzel párhuzamosan csökkenti a magyar fuvarozók adóterheit, ez egy relatív versenyelőnyt jelent és ezáltal egy jó versenypozícióba kerülnének a magyar fuvarozók – magyarázta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

Egy rádióhullámmal működő készüléket mutat Radics Tibor. Horvátországban ezzel is ki lehet fizetni az autópályadíjat. Ott már évek óta működik az elektronikus útdíjfizetés.

Szlovákiában 2010-ben vezették be. Azóta sok kamionos inkább Magyarország felé kerül, mert nekik most jobban megéri megvenni a magyar matricát, mint Szlovákiában kifizetni a kilométerdíjat.

Itthon a számítások szerint a kivetett elektronikus útdíj legalább felét a külföldi kamionosok fizetik majd be a költségvetésbe.

hirado

2012.04.25. 09:56

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek