
Az általános iskolák 2007 tavaszán már nem válogathatják meg leendő tanulóikat. A közoktatási törvény hétfőn megszavazott módosítása szerint elsőként a körzetükben lakó gyermekeket kell felvenniük, a körzeten kívülről jelentkezők közül először az adott településen élő, szociálisan halmozottan hátrányos helyzetűeket kell beiskolázni. Csak hely hiányában lehet elutasítani azokat a rászoruló diákokat, akik szülei legfeljebb 8 általánost végeztek, és ha még mindig marad üres hely, azt sorsolással kell betölteni.
Újraosztják a felvételi körzeteket is: egy körzetben a halmozottan hátrányos helyzetű tanulóknak az összes tanköteles korú diákhoz viszonyított aránya a szomszédos körzethez képest legfeljebb 25 százalékban térhet el. Azaz, nem lehet megtenni azt, hogy a körzetbeosztással hozzanak létre jobb, illetve kevésbé erős iskolákat.
Magyar Bálint oktatási miniszter a Népszabadságnak azt mondta: a szaktárca a törvénymódosítással azt szeretné megakadályozni, hogy a jobb módú családok gyermekeit kiválogassák az iskolák, a másik oldalon pedig olyan intézmények legyenek, melyekbe a hátrányos helyzetű gyermekek járnak. A miniszter egy nemzetközi PISA vizsgálatra hivatkozott, miszerint Magyarországon 65-70 százalékban határozza meg a gyermek teljesítményét, hogy milyen iskolába jár, míg Svédországban ez az arány 7-10 százalék. A nehezebb helyzetű gyermekek nem fogják lehúzni a jobb körülmények közül érkezettek teljesítményét - ez meggyőződése Magyar Bálintnak.
A szakma nem teljesen így látja a kérdést. Sipos Ibolya, a Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskolájának igazgatója elképzelhetetlennek tartja, hogy megtiltsák a pedagógusoknak leendő diákjaik megismerését beiratkozás előtt. Véleménye szerint az eredményes pedagógiai munka záloga, hogy az osztályok viszonylag homogén közösségek legyenek, melyekben a diákok közel azonos szinten teljesítenek. Egy-egy diák lemaradása gátolja azok előrehaladását, akik tudnák teljesíteni a követelményeket - tette hozzá.
Osztja ezt a véleményt Hámori Veronika, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója is, aki úgy véli: az oktatási tárca formálisan akar megoldani egy rendkívül összetett problémát. Mint mondta: egyetért azzal, hogy egyetlen gyermek se kerüljön önhibáján kívül hátrányba, a differenciálás azonban nem feltétlenül rossz.
Az erőszakos integráció nem hoz eredményt - véli Horváth Péter, az Erdélyi utcai Általános Iskola igazgatója, mondván: iskolája tanulóinak 99 százaléka roma, miközben a kerületben a romák aránya 40 százalék. Az igazgató szerint itt spontán szegregációról van szó: a nem roma szülők máshová íratják be gyermeküket.
hirado
2005.12.06. 10:18