
Tömegközlekedési körkép Salgótarjánból, Egerből és Szegedről. Van, ahol szinte csak a taxi marad annak, aki nem akar gyalogolni.
Aki teheti taxizik, akinek meg nem futja rá, gyalogolhat: Salgótarjánban annyira megritkították a buszjáratokat, hogy akad olyan hely, ahol délelőtt egyáltalán nincs tömegközlekedés. A Nógrád Volán veszteségei miatt már a minimumfeltételeket sem tudja biztosítani a városban. A nógrádi megyeszékhelyen dolgozó egyik taxis elmondta, érzékelhető a bérkocsik iránti növekvő igény, főleg fizetési napokon, hó elején, aztán a pénz fogytán alábbhagy a kereslet. Egy idős asszony elmondta, negyven éve lakik mostani otthonában, de ilyen rossz helyzetre nem emlékszik, szerinte ennél mindig jobb volt a helyi tömegközlekedés.
A panaszokkal elárasztott önkormányzat egyelőre vizsgálja a probléma megoldási lehetőségeit. Székyné Sztrémi Melinda polgármester elmondta, év végén lejár a Nógrád Volánnal kötött közszolgáltatási szerződés, a város pedig jelezte a cég felé, hogy ha továbbra sem tudja biztosítani a minimumfeltételeket, akkor felvetődik a lehetősége, hogy Salgótarján másik szolgáltatót keres. A polgármester szerint a váltás mellett szól az is, hogy a Nógrád Volán a veszteségeit évek óta megpróbálja az önkormányzatra vagy az utazókra hárítani.
Salgótarjánban február 4-én lépett életbe az új buszmenetrend, a tárgyalások már tavaly ősz óta folynak a volán és a város között, de nem tudtak megfelelő egyezségre jutni. A cég több variációt is benyújtott, köztük az egyik 100 százalékos díjemelést és 15 százalékos járatszűkítést javasolt. Ezt azonban a város nem akarta vállalni, és arra kérte a volánt, hogy dolgozzon ki egy kevésbé fájdalmas javaslatot. A cég a későbbiekben ígéretet tett rá, hogy az önkormányzat kívánságának megfelelően a reggeli iskolába, illetve munkahelyre utazást, valamint a délutáni hazajutást változatlan színvonalon biztosítja. Ezt az ígéretét azonban a Nógrád Volán nem teljesítette – mondta a polgármester a 180 percben. A közlekedési cég nem kívánt nyilatkozni az ügyben.
Egerben is csökkent a helyi járatok száma. Heves megye székhelyén vonalösszevonásokkal, rövidítésekkel, kisebb elbocsátásokkal próbál spórolni a helyi szolgáltató. Az Agria Volán 660 járatból 110 kevéssé kihasználtat szüntet meg, amivel nagyjából 80 millió forintot takarít meg a cég. A közlekedési társaság és a győri Széchenyi István Egyetem közösen mérte fel az utasok igényeit, így született meg az új ütemes menetrend. Csökkentik az éjszakai és a hajnali járatok számát, de pályázati forrásból a tervek szerint újabb megállóhelyeket is kiépítenek.
Szegeden a helyiek 2006 és 2010 között vakondtúrásnak nevezték a város útjait, mert ekkor folytak a település közlekedési vonalait megújító munkák. Az önkormányzat különös hangsúlyt fektetett a kötöttpályás közlekedésre, kicserélték az 1-es villamos sínjeit és elvégezték a 3-as vonal rekonstrukcióját is. A városban évekre felborult a közlekedés rendje, mostanra azonban kitisztulni látszik a kép, hiszen 2011. novemberében például megérkezett az első vadonatúj villamos, majd idén januárban megjött a második, és a közeljövőre várják a harmadikat, a flotta további hat tagja a tervek szerint májusban lesz Szegeden. A helyi tömegközlekedés a korszerű, alacsonypadlós járművekre épít, az elképzelések között szerepel, hogy a trolibuszokat is lecserélik. Az önkormányzat az elektromos tömegközlekedés fejlesztését segíti elő, valamint a korszerű körforgalmak is gomba módra szaporodnak Szegeden.
hirado
2012.02.22. 11:31