HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Szakértő: kannibalizálódik a piac a Malév csődje után

t: 146

Szakértő: kannibalizálódik a piac a Malév csődje után

Nem meglepő, hogy több konkurens légitársaság is bejelentkezett a Malév utasokért - mondta Érsek M. Zoltán légügyi szakértő.

A légi közlekedési piac kannibalizálása zajlik a Malév csődje után, máris előjöttek azok a cégek, amelyek azt mondják, hogy majd ők megmentik a magyar utasokat. Ez valójában azt jelenti, hogy a konkurens légitársaságok megpróbálnak rárepülni a nyereséges útvonalakra – mondta Érsek M. Zoltán légügyi szakértő. A külföldi légitársaságok azonban nem fogják azt produkálni, amit a Malév, illetve nem a magyar érdekek szerint működnek majd – tette hozzá a szakértő, aki megjegyezte, szerinte nem mellékesen, a Malév a nemzeti identitás része.

Az nem meglepő, hogy több más cég mellett a Wizz Air is megpróbálja kihasználni a piaci hézagot, miután épp ezen társaság indította el a Malév ügyében az európai kötelezettségszegési eljárását. A Malév korábbi vezérigazgatója, aki később fapados légitársaságot alapított „valószínűleg nem minden piaci érdek nélkül indította ezt, és valószínűleg ő lehet a legjobban felkészülve arra, hogy ő mit szeretne ebben a piaci helyzetben ” – mondta Érsek M. Zoltán légügyi szakértő.

Az év elején az Európai Bizottság a 2007 és 2010 közötti, a privatizáció, majd visszaállamosítás során folyósított állami hiteleket és támogatásokat jog- illetve versenyellenesnek minősítette, és 70-100 milliárd forint állami támogatás visszafizetésére kötelezte a Malévet. Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szerint a felelősség a Gyurcsány- és a Bajnai-kormányt terheli, politikai, szakma és büntetőjogi tekintetben is. A kormánybiztos emlékeztetett rá, már decemberben öt feljelentést nyújtott be a Központi Nyomozó Főügyészségnek a Malév privatizációja, illetve visszaállamosítása ügyében. Buda hangsúlyozta, hogy 2010-ben a Bajnai-kormány úgy vásárolta vissza a Malév többségi részét, hogy öt százalék az orosz Airbridge, illetve hitelezője az orosz VEB bank kezében maradt. A pénzintézet azonban ezzel a kis hányaddal is meg tud akadályozni bármilyen döntést, így a Malév működőképességéhez szükséges esetleges lépések nem tehetők meg – mondta Budai Gyula.

Érsek M. Zoltán szerint a privatizáció és a visszavásárlás is elhibázott volt. A Malév kálváriája azonban már 1973-ban elkezdődött, amikor kettéválasztották a légitársaságot és a repülőteret. Utóbbi megkapott minden olyan biztos bevételi forrást, ami például a reptér üzemeltetéséből, az épületek kiadásából származott. A Malévnak pedig egymagában kellett megállnia, a már akkor is nemzetközi versenyben az elmaradott Tupoljev gépekkel. A cég 1973 óta egyszer nem lett rendesen feltőkésítve, rendes gépparkkal ellátva, „tehát ez mindig is egy vergődés volt”, már akkor kódolva volt, hogy a légitársaság előbb-utóbb csődbe megy – mondta a szakértő. Érsek M. Zoltán szerint az orosz befektetők bevonásával megvalósított privatizáció a Gyurcsány-kormány idején az utolsó tőrdöfés volt a Malév számára. Osztogatásnak indult, aztán fosztogatás lett a vége, egyes hírek szerint például az Airbridge magját alkotó AirUnion légitársaság közös szerviz céget csinált a Malévvel, amelynek nagyon jól működő karbantartó részlege volt. A közös vállalat révén több milliárd forint értékű alkatrész került ki Oroszországba. „Jó sok pénz ment ki innen meg jó sok érték” – tette hozzá Érsek M. Zoltán.

Orbán Viktor kormányfő a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában még pénteken azt mondta, hogy nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. "Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta. Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, de az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon. Azonban ha van olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget – jelezte Orbán Viktor.

Érsek M. Zoltán légügyi szakértő szerint az újraindulás elsődleges feltétele, hogy a konkurensek ne rabolják le annyira a piacot, ami után a Malév már fölöslegessé válna. A légitársaság legnagyobb értéke – a márkanév és a jól képzett személyzet mellett – a kelet-európai leszállási pontok fenntartása, amelyekre nem repülhet bárki, csak azok, akiknek megvan a kétoldalú megállapodása. A Malévnak a Balkánon, illetve a kontinens keleti felében olyan stratégiai fontosságú leszállási engedélyei voltak, amelyek igazi értéket jelentettek, tehát ezekre lehetne építkezni – mondta Érsek M. Zoltán légügyi szakértő a Vasárnapi Újságban.

hirado

2012.02.06. 09:58

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek