
Hónapok telhetnek el, mire megalakulhat egy új nemzeti légitársaság, addigra a konkurencia elszívhatja a levegőt a leendő cég elől, az államtitkár mégis bizakodó.
Leállt a Malév, ami Budapesten és Európa repülőterein több ezer utast érintett. Az utasok több forrásból is kaphatnak kárpótlást, ezt először magától a Malévtól kell kérni.
A cég vezetői azt mondják, az utolsó pillanatokig bíztak abban, hogy működtetni tudják a légitársaságot. A vezérigazgató szerint az utóbbi hetek aggasztó hírei miatt egyre több reptéren azonnal és előre kellett volna fizetniük a szolgáltatásokért, így mára elfogyott a pénz.
Orbán Viktor miniszterelnök szerint az újraindítás nem lehetetlen, de ehhez új befektető kell. A kormány több befektetővel is tárgyal. Ezek között kínai és orosz cégek is megtalálhatók.
Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára Az Este stúdiójában elmondta: a tel-avivi reptér intézkedése olyan sorozatot indított volna el, ami a kifizetések teljesíthetőségét veszélyeztette volna, és a bérkifizetéseket is kockáztatta volna. Ezért úgy döntöttek, nem kockáztatják a bizonytalan jövőt. Hozzátette: volna arra mód, hogy egy irányított folyamat révén működtessék a társaságot, a Malévval szemben azonban elfogyott a hitelezői bizalom, és több légitársaság azonnal rászervezte a Malév járataira a sajátjait. Ezekkel nagyon nehezen bírná a cég a jelen szerkezetében a versenyt - hangsúlyozta.
Jelen feltételek között az EU-s szabályok miatt az állami szerepvállalás nem képzelhető el a korábbi szisztéma szerint, ezért meg kell nézni néhány hónap múlva, hogy alakult piac, milyen befektetőt tudnak találni. Az lehet a megoldás, hogy egy meglévő cég budapesti hálózatként felvegye a céget. Ha ez nem lehetséges, egy fapados cég is szóba jöhet. A legfontosabb szempont, hogy üzleti alapon működő cég jöjjön létre – fűzte hozzá az államtitkár.
Néhányan egyenesen a nemzeti vagyon elherdálását jelentő lépésként értékelték a lépést. Völner Pál hangsúlyozta: a cég legnagyobb értékét az emberi erőforrás a szürkeállomány a szaktudás jelenti, ám saját flottája, repülőtere nincs. Ennek a légitársaságnak tartozásai vannak, az EU-s határozat szerint 100 milliárdot kell visszafizetnie.
A cég dolgozói már jövő héten számíthatnak állásbörzére, a piac felszívhatja a pilótákat, légi utaskísérőket, a földi kiszolgáló személyzet pedig a reptéren megjelenő többi légitársaságot is kiszolgálja. Az államtitkár azonban a Malévnál dolgozók helyzete kapcsán derűlátó, mert magasan kvalifikált munkaerőről van szó, akik valószínűleg könnyen el tudnak majd helyezkedni.
A cég beszállítóinál is komoly csődspirált jelenthet ez a döntés, a többi légitársaság jelentheti nekik a megoldást, azonban fél-egy év alatt visszaállhat az utasforgalom, sőt növekedhet akár a Malév nélkül is – vélekedett az államtitkár. Hozzátette: hisz abban, hogy lesz magyar légitársaság.
hirado
2012.02.04. 13:41