
Jövőre 40 milliárd forintot szán az állam sztrádaépítésekre, ezt az összeget a beruházások előkészítésére fordítják - mondta a Magyar Nemzetnek Kőszegi Márk, a PM sajtóosztályának helyettes vezetője. Az Eurostat előírásai szerint a kiadások egy részét csak az államháztartási tételek között lehet elszámolni, de a GKM-ben év végéig elkészül egy tervezet azokról a fejlesztésekről, amelyeket külső forrásból finanszíroznak majd.
Az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. 1,5-2 milliárd euró értékű kötvényt bocsát ki. A bevételt a 2006-os és 2007-es munkákra fordítják majd. Sztrádaépítés címén idén 178 milliárd forintos többletet kell elszámolni az államadósság terhére, ez az összeg további 97 milliárd forinttal gyarapodik, amit a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. áfabefizetésként nem tudott teljesíteni. A jövő évi költségvetést 169 milliárd forinttal terhelik az útépítések, mivel az NA Rt. a 2006-ra tervezett fejlesztéseket sem adhatja át az ÁAK Rt.-nek. A gazdasági tárca politikai államtitkára pénteken megerősítette: a kormány nem állítja le az út- és autópálya-építési programot. Dióssy Gábor a Martinka településrészt a központi Hajdúsámsonnal összekötő út átadásán beszámolt arról, hogy jövő év végéig 1100 kilométerre bővül a hazai sztrádahálózat, vagyis hossza megduplázódik 2002-höz képest, de ez még mindig csak fele lesz az uniós átlagnak. Az elképzelések szerint a magyar autópálya-hálózat 2015-re éri el az akkori EU-átlagot.
A Fidesz szerint mindez "köszönő viszonyban sincs a valósággal". Az ellenzéki párt hangsúlyozta: jövőre 50 százalékkal csökken az utak felújítására fordítható összeg. A Napi Gazdaság cikkéből kiderül, hogy a sztrádatörvény tervezett módosítása két csoportba osztja a fejlesztés alatt, illetve előtt álló autópálya-szakaszokat, és bevezeti a program utak és nem program utak kategóriákat. A program utak fejlesztését az ÁAK Rt. finanszírozza majd, és a vagyonkezelő is ez a cég lesz. Ezek a beruházások a magántőke bevonásával, piaci forrásból - a tervezett kötvénykibocsátás bevételeiből - valósulnak meg, de nem tartoznak ebbe a körbe a koncessziós szerződés keretében megvalósuló szakaszok. Az állami finanszírozásban épülő nem program utak vagyonkezelői jogát az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság gyakorolja majd.
A kormány a fejlesztések szétválogatásával kíván megfelelni az Eurostat ajánlásainak. Az új struktúra szerint az ÁAK Rt. nem a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-től veszi majd át a befejezetlen beruházásokat, hanem az államtól, mégpedig úgy, hogy vagyonkezelői szerződést köt a KVI-vel. Az NA Rt. ellenérték fejében és a KVI-vel kötött megállapodás keretében adja át a program utakhoz kapcsolódó projekteket; az ellenértéket az ügyletben az NA Rt. átruházott beruházásaihoz kapcsolódó hitelek állami átvállalása képezi.
Néhol gyorsul, másutt lassul a sztrádaépítés
Már csak az utolsó simítások vannak hátra az M0-s gyűrűnek az M5-ös autópályát a 4-es főúttal összekötő szakaszán, így a hónap végéig megtörténhet a teljes műszaki átadás. A Népszava értesülései szerint az autósok december 17-én vehetik majd birtokba az új gyorsforgalmi utat, és ekkor helyezik forgalomba a 4-es számú főút új, Vecsést és Üllőt elkerülő 13 kilométeres szakaszát is. A 33,8 milliárd forintból elkészülő, most kétszer kétsávos út a későbbiekben kétszer háromsávosra bővíthető.
Végéhez közelednek a munkálatok az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti 49 kilométeres részén is, ahol december 10-re tervezik az ünnepélyes avatást. Akkor helyezik forgalomba az M43-as utat is, amely az M5-ös és a régi 5-ös között épült ki. A gazdasági tárca márciusban módosította a koncessziós megállapodást az M5-ös autópályát működtető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel. Az egyezség átalakítása azért vált szükségessé, mert a kormányzat felgyorsította az alföldi pálya kiépítését az országhatárig. A Szeged és Röszke közötti szakaszt március 31-én tervezik átadni. Az út megépítéséért, illetve annak fejében, hogy az autósok a többi állami tulajdonban lévő autópályán használatos matricával utazhassanak az M5-ösön is, a kormányzat úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az AKA Rt.-nek.
A Magyar Hírlap szombati számában arról számol be, hogy az M6-os autópálya mindhárom új szakaszát várhatóan később adják át a tervezettnél. Az M0-sól az érdi tetőig tartó szelvény kialakítását még azért nem kezdhette meg a Vegyépszer Rt., mert néhány telektulajdonos nem fogadta el a kisajátításkor megállapított árat, és a közigazgatási hivatalhoz fordult. Nem készül el a március végi határidőre az érdi tetőt Dunaújvárossal összekötő szakasz, valamint az M6-os és az M8-ast a 6-os úttal összekötő rész sem. A középső, 52 kilométeres szakasz esetében néhány hetes csúszással számol a beruházó M6 Duna Autópálya Koncessziós (M6DAK) Rt. A munkálatokat többek között az augusztusi esőzések, a régészeti feltárások és a környékbeli utakban keletkezett károk késleltették.
hirado
2005.11.21. 11:29