
Az üzemanyagár-emelkedés szempontjából a forint árfolyamromlása a meghatározó tényező, de a gázolajnál 3, a benzinnél 2 százalékos tőzsdei árnövekedés következett be, ezek együttes hatásaként drágul az üzemanyag 10 forinttal – jelentette ki Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató vezetője az m1 Ma reggel című műsorában.
Számításaink szerint – ha a Mol nagyon szigorúan ragaszkodott volna az árképletéhez, akkor még ennél is magasabb, literenkénti 15 forinttal emelte volna az üzemanyag árát. A Mol azonban mindig számol a kereslet-kínálati viszonyokkal, a fizetőképesség, a forgalom várható alakulásával – tette hozzá.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a múlt héten a magyar fizetőeszköz az euróval szemben 320 forint, a dollárral szemben 250 forint fölé romlott, ami különleges esetnek számít, átlagosan az árfolyamromlás nem volt ilyen dráma. A Mol így vélhetően azzal számol, hogy a következő időszakban az árfolyamromlás nem folytatódik ilyen ütemben – magyarázta a szakember.
Arra a kérdésre, lehetségesnek tartja-e, hogy rövid távon akár az 500 forintot is elérheti a benzin literenkénti ára, azt válaszolta: lehetségesnek tartja, de szerinte az ilyen egyéni becslések igazából azt tükrözik, hogy nincsenek korlátai igazán a kőolajár alakulásának.
Úgy vélte: az üzemanyag drágulása kapcsán el kellene felejteni azt, hogy esetleg kompenzálhat a kormány. A magyar gazdaság számára a deviza- és a forintárfolyamon átszámított költségek adottak, így ha a kormány a lakosság számára kedvez, akkor a központi költségvetés bevételei csökkennek. Az egyik rosszabb, mint a másik, nincs más, mint tudomásul venni, együtt élni a változó árakkal – szögezte le.
Szerinte az árufuvarozásnál nem az üzemanyagár a meghatározó tényező, a drágulás önmagában nem visz el egy fuvart, a lakosságnál azonban más a helyzet: ott valóban csökken a fogyasztás, miután az összjövedelmük is kevesebb, ott spórolnak, ahol tudnak, ezért lenne fontos a városi tömegközlekedés fejlesztése.
hirado
2012.01.10. 10:47