HÍREK > AKTUÁLIS > Tragédia: Eb-harmadik oktató volt a lezuhant repülő pilótája
t: 499
Tragédia: Eb-harmadik oktató volt a lezuhant repülő pilótája
A siófok-kiliti repülőtér legrutinosabb pilótája, Európa-bajnoki harmadik helyezett sárkányrepülő, a helyi egyesület műszaki vezetője, az 54 éves S. Ferenc veszítette életét szerdán kora este utasával, egy 25 éves zamárdi férfival együtt.
Jókora kráterbe fúródott az ultrakönnyű kisgép a kiliti repülőtér közelében, attól mintegy másfél kilométernyire, egy kukoricatábla kellős közepébe. Miután szerdán kora este a hozzátartozók sem tudtak kapcsolatot létesíteni a pilótával és utasával, a rendőrségi helikopter azonnal keresni kezdte az eltűnteket. Először a Balaton fölé repültek, sőt, egészen Balatonföldvár térségéig. Nem gondoltak arra, hogy a reptér közvetlen közelében kellene keresni a lezuhant gépet. A hír hallatán csütörtökön reggel szállt fel a kiliti reptér füvéről a többek közt a balatoni szúnyogirtást is végző pilóta, ő vette észre a levegőből a lezuhant sárkányrepülőt a kukoricatáblában.
Sztranyák József, a kiliti reptér légirendészetének nyugalmazott vezetője az elsők között ért a baleset helyszínére. Megrendülten mondta lapunknak: – Borzasztó, nem akarom elhinni, hogy a legtapasztaltabb pilótánk, oktatónk szenved halálos balesetet. Szerdán délután öt óra tájban még beszéltem Ferivel. Kérdeztem tőle, hogyan áll az ultrakönnyű helikoptere, ki lehet-e már próbálni. Legutóbb éppen azt épített ugyanis, egy egyszemélyes kisgépet. Nagy tudású műszaki szakember volt, valamennyi sárkányt, amivel az elmúlt időszakban repült, maga építette. Azt is, amelyikkel most lezuhantak.
Aki ma sárkányrepülő a környéken, szinte mindenki Feritől tanult. Társával, Kalmár Istvánnal már a kilencvenes évek elején szép helyezést ért el a sárkányrepülő Európa-bajnokságon. Érthetetlen számomra a baleset amiatt is, mert szerdán késő délután ideálisak voltak a légköri viszonyok a repüléshez.
S. Ferenc minden valószínűség szerint sétarepülésre vitte fel utasát, ezt azt jelenti, hogy egy tízperces kört tettek a levegőben a reptér és a Balaton között. Minden bizonnyal már visszatérőben voltak, rövidesen már landoltak volna, amikor a kukoricás fölött a baj érte őket. Jól látható, amint negyven-ötven méter hosszan a földbe csapódás előtt letarolták a kukorica tetejét. Szakemberek szerint ma még nem tudható okból (pilótahibából vagy műszaki meghibásodás következtében) elveszíthették magasságukat és már nem tudták visszanyerni. Ezt akár az is okozhatta – tették hozzá lapunknak a repülésben jártasak –, hogy míg a reptér nagy, sima felülete fölött feláramlás volt, addig a közeli kukoricatábla zöldje fölött pedig leáramlás alakult ki.
– Nagyon erős, nagyon jó gép volt, ezt építette Feri utoljára – mondta Sztranyák József, aki ma is minden napját a kiliti reptéren tölti. – Kimagaslóan jó motorral rendelkezett, úgy összerakva, hogy annál jobb gép nem létezik, a pilóta ebben nagyon precíz volt.
A rendőrség vizsgálja a tragikus baleset körülményeit.
A helyszíni vizsgálat első megállapításai szerint a Siófok-Kilitinél balesetet szenvedett motoros sárkányrepülőgép nagy sebességgel, meredek szögben, járó motorral, orral ütközött a földnek.
Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője elmondta: a KBSZ vizsgálóbizottsága független szakmai vizsgálatot folytat a két halálos áldozatot követelő szerdai légibaleset ügyében.
A légi jármű roncsolódásai alapján arra lehet következtetni, hogy a gép sérülései a földnek ütközéskor következtek be, így nem valószínű, hogy a jármű a levegőben vált volna repülésképtelenné.
A rendőrség szerda este lakossági bejelentés alapján, helikopterrel kezdte meg a kutatást a Siófok-Kilitin lévő reptérről felszállt, majd eltűnt sárkányrepülő után. A bejelentő azért fordult a rendőrséghez, mert azt látta, hogy "nem természetes módon" szállt lefelé a sárkányrepülő.