HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > Jó világ jön a használt-autósokra?

t: 211

Jó világ jön a használt-autósokra?

Az Európai Bizottság felszólította Magyarországot, számoljon be az adózási szabályairól, amelyek a más tagállamokból behozott használt gépkocsikra vonatkoznak. Az Európai Bizottság szerint ez az adó nem veszi figyelembe a jármű tényleges elhasználódását.


Az uniós előírások szerint a tagállamok sem közvetlenül, sem közvetve nem vethetnek ki más tagországok termékeire a hasonló jellegű hazai termékre kivetettnél magasabb belső adót. Kovács László adóügyi biztos megerősítette, hogy a tagországoknak joguk van regisztrációs adót bevezetni, növelhetik is ennek mértékét, de nem diszkriminálhatják a külföldi árucikkeket és tiszteletben kell tartaniuk a másodlagos közösségi jogot. Magyarország a regisztrációs adón felül 25 százalékos többletadót is alkalmaz, amely valamennyi más tagállamokból származó járművekre vonatkozik, kivéve a hazánkban újként regisztrált gépkocsikat, ez pedig diszkriminációnak minősül. Hazánknak két hónapon belül kell beszámolnia a szabályokról, majd a bizottság úgynevezett indokolt véleményt ad ki. Ha ezt követően sem változik a kifogásolt jogszabály, akkor az uniós testület az Európai Bírósághoz fordul.

Az Európai Bizottság egyébként tíz év alatt fokozatosan harmonizálni kívánja gépjárműadókat, és arányossá akarja tenni a széndioxid-kibocsátással azokat, el szeretné törölni a regisztrációs díjat, illetve el akarja érni, hogy amíg nem szűnik meg, addig visszaigényelhető legyen más tagállamba költözéskor. Az adóügyi biztos nem a kormányokat kívánja meggyőzni a változtatásokról, hanem az alulról jövő nyomásra számít, hiszen a javaslatot támogatják a fogyasztói szervezetek és az Európai Gépjármű Kereskedők és Szervizek Tanácsa (CECRA) is. A miniszteri tanács várhatóan a következő, osztrák soros elnökség időszakában tűzi napirendjére a kérdést.

Pichler Ferenc, a PM kabinetfőnöke közölte: hamarosan a parlament elé kerül a regisztrációs adóról szóló törvény módosítása, amely megfelel az uniós normáknak. A pénzügyi tárca egy ideje már foglalkozik ezzel a problémával, és a téma felvetődött akkor is, amikor szeptemberben a tárca vezetői találkoztak Kovács László adóügyi biztossal.

Bakó Gábor, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) titkára elmondta: folyamatosan készen állnak arra, hogy az uniós szabályoknak megfelelő javaslatokat nyújtsanak be a magyar törvényhozóknak. Egyik lehetséges mintaként említette a portugál gyakorlatot, amelyben a használt autók kora szerint határozzák meg, mennyivel legyen kevesebb a regisztrációs adójuk a hasonló paraméterekkel rendelkező új autókhoz képest.

Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke viszont több tévedést is lát a bizottság állásfoglalásában. Szerinte téves az, hogy a magyar szabályozás sérti "a hazai és más tagállamokból származó termékek egyenlő bánásmódjáról szóló rendelkezéseket", mivel az EU-tagországokból behozott autókra ugyanaz a regisztrációs adó vonatkozik, mint a nálunk gyártottakra. Győző Gábor nem ért egyet azzal sem, hogy a használt autók beszerzése esetén többletadó jelentkezik. Az MGOE adatai szerint egyébként 2003-ban 73 ezer, 2004-ben, a regisztrációs adó bevezetésének évében 27 ezer külföldről behozott használt autót vettek nyilvántartásba, míg idén várhatóan 34 ezer, jövőre pedig mintegy 30 ezer jármű érkezik hazánkba.

hirado

2005.10.17. 10:39

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek