
A Fővárosi Bíróság tárgyalás nélkül jogerősen helybenhagyta az első fokú bírósági határozatot, amely érvénytelennek minősítette a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. privatizációs pályázatát. Fórika Ibolya, a BA Rt. kommunikációs igazgatója megerősítette, hogy a vállalat jogi képviselője hivatalosnak minősülő szóbeli tájékoztatást kapott a legutóbbi döntésről. A bíróságnak nyolc napja van arra, hogy írásba foglalja ítéletét.
A BA Rt. tenderét augusztus végén érvénytelenítette egy munkaügyi végzés, amely a cég üzemi tanácsának adott igazat. A dolgozók képviselői azért kezdeményeztek pert, mivel szerintük a munkáltató a törvényi előírásokat megsértve nem egyeztetett a munkavállalókkal a magánosítási eljárás megindítása előtt. Az ÁPV Rt. az első fokú ítélet kihirdetése után sem állította le az értékesítési folyamatot. A szervezet arra hivatkozott, hogy az állami vagyonelemek magánkézbe adását a privatizációs törvény szabályozza, ennek pedig mindenben eleget tettek.
A BA Rt. privatizációja ugyanakkor a jogerős ítélet kihirdetése után sem áll le. Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója korábban arról beszélt, hogy számukra kedvezőtlen bírósági döntés esetén új pályázatot írnak ki, így az értékesítési folyamat legfeljebb tíznapos csúszást szenvedhet. A privatizációra rövid időn belül egyfordulós, meghívásos eljárást hirdetnek, szoros határidőkkel. A BA Rt.-ért a Copenhagen Airport, a Hochtief Airport vezette konzorcium, a Macquarie Airports Holdings, a Fraport AG és a Deutsche Bank kettőse, valamint a BAA Ltd. maradt versenyben. Egyikük előzetesen 390 milliárd forintot kínált a repülőtér üzemeltetéséért, és a legalacsonyabb ajánlat is meghaladta a 200 milliárd forintot. A Magyar Hírlap úgy tudja, a Hochtief ajánlott 390 milliárdot, ettől alig marad el a Fraport pályázata, a harmadik legmagasabb összeget pedig a BAA jelölte meg.
Batiz András kormányszóvivő pénteken azt mondta, a kormány szándékai változatlanok Feriheggyel kapcsolatban. A szóvivő hangsúlyozta, hogy senki nem akarja eladni a repülőteret, viszont óriási lehetőséget jelent a légikikötő fejlesztése. A Népszavának nyilatkozó egyes szakértők nem zárják ki, hogy a BA Rt. dolgozóit felhasználva jobboldali erők próbálják lassítani, illetve megakadályozni a privatizációt. A Népszabadság úgy tudja, a korábban kiesettek közül a Mol, az OTP, a TriGránit és az Euroinvest konzorciuma azért lobbizik, hogy hívják meg az új pályázatra. Az egyébként komoly meglepetést keltene, ha a cégcsoportnak sikerülne beverekednie magát a kiválasztottak közé, mivel korábban ők adták az egyik legalacsonyabb ajánlatot.
Miután a bíróság új pályázatra kötelezte az ÁPV Rt.-t, már csak két ügy van, amely visszavetheti a repülőtér magánosítását. Az ügyészség vizsgálatot folytat a BA Rt. vagyonkezelési szerződésével kapcsolatban, és jövőre zárulhat le Washingtonban az a per, amelyet a 2B terminál építésére és üzemeltetésére létrehozott Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft. kanadai tulajdonosa, az Airport Development Corp. indított a magyar állam ellen.
Ami a repülőtéri szakszervezeteket illeti, a BA Rt. már több kényes kérdésben megállapodott velük, ám egy, a privatizációval összefüggő ügy még rendezetlen: a dolgozók részesedést kérnek a cégből, míg az ÁPV Rt. három és fél havi keresetnek megfelelő bónuszt kínál a munkavállalóknak.
hirado
2005.09.26. 10:29