> "Lefejezések" a vasútnál: Gaál tolatóvágányra áll, Mándoki akár 150 millióval is mehet

Kóka János és az általa kinevezett vezérigazgató-helyettes, Heinczinger István irányítja majd tényegesen a MÁV Rt.-t, miközben a vasúttársaság formálisan első számú vezetője, Gaál Gyula elnök-vezérigazgató hatalma alaposan leszűkül, a "bűnbak" szerepe mellett a stratégiakészítés feladata marad az övé, és ő képviseli majd a társaságot a külvilág felé - írja a Népszabadság.
A lap úgy tudja, a gazdasági miniszter hétfőn nyomja le a vasúttársaság vezetőségének torkán az új szervezeti rendről, valamint a már korábban beígért vezetőcserékről szóló terveit. Az új felállásban a 128 milliárd forint alaptőke-leszállításon átesett, alig 80 milliárd forint alaptőkével rendelkező vasutat gyakorlatilag a Kóka János vezette tulajdonosi testület vezéri majd, a Siemenstől érkezett Heinzinger pedig megkapja a közelmúltban menesztett egykori Mol-vezér, Mándoki Zoltán lényegében valamennyi jogkörét.
Úgy tudni, Mándokival együtt egyébként a molos csapat több tagja is távozni kényszerül. Kóka János "feketelistáján" állítólag ott van Lékay Gusztáv, a motorvonattendert levezénylő közbeszerzési főigazgató, Kugler Flórián humánpolitikai vezérigazgató-helyettes, Orosz D. Balázs vezető jogtanácsos, Stromajer Andrea kommunikációs igazgató, Gulyás Tibor stratégiai projektigazgató, Budainé Ferenczi Zsuzsanna kontrollingvezető és Mangel János EU-projektigazgató is. A nekik járó végkielégítés összesen akár a 300 millió forintos is elérheti, igaz, a szaktárca állítólag most megpróbálkozik ezek visszatartásával, úgy, hogy nehezen elfogadható pozíciókat ajánl fel a feleslegesnek talált menedzsereknek, akik, ha ezeket visszautasítják, és a távozás mellett döntenek, nem lesznek jogosultak a "lelépési" pénzre.
Péterfalvi nyilvánosságra hozná Mándoki végkielégítését
Hírek szerint 80 és 150 millió forint közötti végkielégítést kap Mándoki Zoltán, a MÁV távozó vezérigazgatója. Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője azt mondta: jelenleg is tárgyalnak a végkielégítések mértékéről, konkrét összeget azonban vélhetően akkor sem tudunk majd, ha a felek megállapodnak, a törvény szerint ugyanis a tárca és a MÁV is csak Mándoki beleegyezésével nyilatkozhat a végkielégítésről.
Péterfalvi Attila elismerte, hogy a jogszabályok valóban nem teszik kötelezővé sem a tárcának, sem a MÁV-nak, hogy elárulja, mennyit kap a menesztett MÁV-vezér, ez ugyanis személyes adat. Az adatvédelmi biztos szerint ugyanakkor nyilvánosságra kellene hozni a végkielégítés összegét, hogy az állampolgárok tudhassák, az adójukból, közpénzből fizetett állami vezetők mekkora összegű végkielégítéssel távoznak posztjukról.
A Népszava egyébként úgy tudja, a MÁV vezérigazgatója havonta 5 millió forintot visz haza, helyettese fele ennyit keres, míg a jogtanácsos, projektigazgató és a kommunikációs vezető havi bére másfél millió forint. Ezen felül a vezérigazgató jövedelme 100 százalékát kitevő prémiumra jogosult, a többiek havi bérük 80 százalékának megfelelő plusz pénzzel számolhatnak. Azaz: a végkielégítéskor járó hathavi összeggel számolva, több mint 150 millió forintjába kerül az adófizetőknek a vasúttársaság "lefejezése". Mándokinak különben úgynevezett menedzserszerződése van, amely 80 millió forintos végkielégítést köt ki - írja a napilap, mely szerint a szaktárca azért döntött a közös megegyezéssel történő távozás mellett, mert így ezt az összeget csökkenthetik.
hirado
2005.09.26. 10:26