
Az európai nagyvárosokból 2050-re eltűnnek a hagyományos üzemanyaggal, vagyis benzinnel vagy gázolajjal hajtott autók, de már 2030-ra gyakorlatilag szén-dioxid-kibocsátásmentesek lesznek.
Mindezek a megállapítások nem egy tudományos fantasztikus regényből, hanem a brüsszeli bizottság e héten megjelent közlekedési Fehér könyvéből valók.
A nagyravágyó tervekkel meg lehetne spórolni azt a 210 milliárd eurót, amelyet az EU jelenleg nyersolajimportra költ évente. Már 2030-ra a háromszáz kilométernél nagyobb távolságra tervezett áruszállítás harminc százalékát, 2050-re pedig a felét helyeznék át vasútra vagy vízi útra. Ehhez 2030-ra meg kellene háromszorozni a gyorsvasútvonalak hosszát, és 2050-re ennek egy összeurópai hálózattá kellene összeállnia. Ekkor ugyanis elérhetővé válna az a cél is, hogy 2050-re a középtávú személyszállítás teljes egészében ezeken a gyorsvonalakon folyhasson. Ugyancsak környezetbarát üzemanyagra kell átállítani erre az időpontra a légi közlekedés negyven százalékát is, és a hajók károsanyag-kibocsátását is ugyanilyen arányban kellene lefaragni.
Sim Kallas közlekedési biztos szerint a mobilitás fejlődése nem torpanhat meg eközben, mert az a gazdaságot vinné padlóra. A bizottság szerint a kettő összeegyeztethető, csak mintegy 1500 milliárd eurónyi befektetés hiányzik még az elképzelés megvalósításához
hirado
2011.03.31. 09:49