HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Kóka: indul a vasút reformja - vezérigazgató nélkül

t: 95

Kóka: indul a vasút reformja - vezérigazgató nélkül

A gazdasági miniszter csütörtökön visszahívta az igazgatóságból Mándoki Zoltánt, a MÁV Rt. vezérigazgatóját és kezdeményezte pozíciójából való felmentését - ezt maga Kóka János jelentette be Budapesten, sajtótájékoztatón.

A tárcavezető közölte: elnök-vezérigazgatói székében megerősíti Gaál Gyulát, új vezérigazgatót nem nevez ki, ugyanakkor Heinczinger Istvánt általános vezérigazgató-helyettessé nevezi ki.

A vasúti közlekedés tervezett reformjának keretében a következő nyolc évben markáns, szolgáltatásminőségi, biztonsági és infrastrukturális változtatásokat lehet megalapozni - ígérte Kóka János.

A tárcavezető közölte: a kabinet a közeljövőben az Országgyűlés elé terjeszti a vasúti törvény módosítására vonatkozó javaslatát. A gazdasági miniszter hozzátette: ez rendelkezik a Magyar Vasúti Hivatal felállításáról is. Kóka János hangsúlyozta, hogy nem folytatható a MÁV-nál felhalmozott csődtömeg továbbgörgetése és utalt arra, hogy a MÁV-nál 1.200 milliárd forint fejlesztés maradt el.

A miniszter elmondta, hogy a vasúti törvényben kialakítják a térségi és elővárosi vasút fogalmát, és a reform részeként a mellékvonalakra olyan modellt kívánnak kialakítani, amelyek lehetővé teszik az önkormányzatok, a magántőke bevonását a finanszírozásban. A miniszter elmondta, a fővárosihoz hasonló közlekedési szövetség kialakítását tervezik több nagyváros esetében, és hosszú távon az a cél, hogy országos közlekedési szövetség valósuljon meg.

Kóka János elmondta, hogy két hónapon belül kidolgozzák az új kereteket meghatározó közszolgáltatási szerződést, amelyet a Pénzügyminisztérium, a GKM és a vasúttársaság ír alá. A miniszter kijelentette, hogy a kormány jövőre is garantálja a vasút működésének folyamatos finanszírozását. A miniszter szerint a MÁV tőkehelyzetének rendezésére jövőre két lehetőség is látszik. Egyrészt apportálni lehetne a társaságba a most még nem hozzá tartozó vasúti infrastrukturális elemeket, és ez tőkebevonásra teremtene lehetőséget. Másrészt keresik a lehetőségét az állami vagy a magánszférából jövő tőkejuttatásnak.

A vasút reformjaként áttekintik a jelenleg meglévő mintegy 40 vasúti kedvezményt. A miniszter szerint felül kell vizsgálni azokat a kedvezményeket, amelyeket nem a vasutasok kapnak. Erősödik majd a tulajdonosi kontroll, újraszabályozzák az igazgatósági, a menedzsmenti hatásköröket. Bizonyos kérdésekben nagyobb betekintési jogot kap a tulajdonos.

A reform keretében csökkentik a MÁV Rt. igazgatási létszámát mintegy 30 százalékkal, és ezzel együtt kevesebb vezetői szint lesz. A vasút reform keretében folytatódik az üzletágak szétválasztása. Jövő év január elsejétől az árufuvarozási üzletág önálló jogi szervezetként működik majd a MÁV Rt. 100 százalékos leányvállalataként. A miniszter közölte: nincs szó az árufuvarozás privatizációjáról, de stratégiai partnerek keresése napirenden van. A személyszállítási és a gépészeti üzletág is önállóvá válik 2007-től. Tervezik továbbá az ingatlan ágazat létrehozását.

A miniszter kitért arra, hogy a munkabéke fenntartása érdekében a 2006 végén lejáró, a szakszervezetekkel kötött megállapodást meghosszabbítására törekednek. Kóka János utalt arra is, hogy dolgoznak az munkavállalói tulajdonlás kialakításáról az árufuvarozási üzletágban. A tervek szerint 15-25 százalék közötti arányban szerezhetnének tulajdont a dolgozók az árufuvarozási társaságban.

Kóka János elmondta, hogy az elmúlt 5 év alatt 60 millió euró fejlesztési forrás érkezett a vasúthoz, 2007-től évente 110 millió euróra lehet számítani. A fejlesztések a korszerűsítést, a biztonságot, az utasok kényelmét, a szolgáltatás minőségének növelését szolgálják. A miniszter utalt arra, hogy a következő fejlesztési ciklusban megépülne a Ferihegyi gyorsvasút. A fejlesztések egyrészt saját forrásból, EU-támogatásból, illetve magántőke bevonásából valósulhatnak meg.

Kérdésre válaszolva Kóka János elmondta, hogy a MÁV állami garancia mellett banki finanszírozásban veszi fel az 58,5 milliárd forint hitelt. Jövőre 100-120 milliárd forintra lesz szükség a likviditáshoz.

A kormány a szeptember 9-i ülésén határozatot hozott a vasúti közlekedés stratégiájáról és ezzel kapcsolatban intézkedési tervet fogadott el, amely a Határozatok Tárának legfrissebb számában olvasható. A döntés értelmében 2006. január 1-jétől piacfelügyeleti hatóságként megkezdi működését a Magyar Vasúti Hivatal. A jövő év elejétől külön gazdasági társaságba kerül a MÁV árufuvarozási tevékenysége és 2006 végéig felülvizsgálják az utazási kedvezményeket.

Az intézkedési terv 2007. január 1-jére irányozza elő azt, hogy Magyarország is áttérjen az Európai Unió liberalizációs és versenyszabályozási programjának megfelelő többszereplős piaci modellre. Ennek során - az átfogó pénzügyi-gazdasági vizsgálat alapján - szétválasztják a MÁV szervezetét infrastruktúra kezelő- és a személyszállítást végző társaságokra - áll a kormányhatározat mellékletében. A határozat szerint folyamatosan vizsgálják a magántőke bevonásának lehetőségét a vasúti közlekedés minden területén, különös tekintettel a kiszolgáló létesítmények létrehozására és üzemeltetésére.

A kormány az elfogadott vasúti stratégiában a MÁV hosszú távú finanszírozásának kérdésével is foglalkozott. Erről legkésőbb az új vasúti törvény tervezetének előterjesztésével egyidőben kell előterjesztést készíteni. A megfogalmazás szerint a MÁV hosszú lejáratú forgóeszköz-pótló hitelfelvételével és a tőkemegfelelésének biztosításával kapcsolatos előterjesztésről van szó. Az intézkedési tervekben foglaltakról a kormányt jövő év január 31-ig, illetve 2007. január 31-ig kell tájékoztatni.

A MÁV nem konszolidált múlt évi beszámolója 475,31 milliárd forint kötelezettséget tartalmaz, amelyből 345,36 milliárd forint a december 31-én a MÁV mérlegében kimutatott 333,58 milliárd forint értékű kincstári eszközhöz kapcsolódott. A MÁV hosszúlejáratú hitelállománya az év végén 130 milliárd forint volt, amiből 52,5 milliárd forint beruházási-, 77,5 milliárd forint pedig működési hitel volt. A vasúttársaság múlt évi beszámolója szerint tavaly a személyszállításban a kedvezmények ellentételezéseként 27,14 milliárd forintot fizetett a MÁV-nak a költségvetés.

hirado

2005.09.15. 21:09

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek