HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > Húszperces késés, óriási zsúfoltság - Így szerepelt a MÁV a nagy vonatteszten

t: 176

Húszperces késés, óriási zsúfoltság - Így szerepelt a MÁV a nagy vonatteszten

Az autómentes napon bebizonyították, a Rákoskert–Keleti pályaudvar távolság 25 perc alatt megtehető. Máskor háromnegyed óra is kevés hozzá…Vannak napok, amikor a vonatok alig fele érkezik pontosan a budapesti elővárosi közlekedésben. A MÁV szerint leggyakrabban a vágányzárak és biztosítóberendezések meghibásodása miatt késnek a vonatok. Vágányzárat a felújítások miatt rendelnek el. A felújítások után pedig gyorsabb és pontosabb lesz majd a vasút. Öt napig teszteltem az elővárosi vonatközlekedést.

Hétfő: A 7.03-kor induló vonatnak se híre, se hamva, pedig jó idő van, nincs fagy, nincs hó, nincs eső. 7.20-kor megérkezik a szerelvény. Tele utasokkal. Sebaj! Ha állva is, de legalább már úton vagyok. Harminc perces késéssel érkezünk a Keletibe és a hangosbemondó sorolja: „Felhívjuk kedves utasaink figyelmét, hogy a Szolnokról érkező szerelvény 20 percet késik, köszönjük megértésüket”. Majd, ahogy kifelé tartok a pályaudvarról ismét hallom „… 10 percet késik, szíves elnézésüket és megértésüket kérjük”.

Elnézem és megértem, de kérdezek. A MÁV levélben válaszol. Egyebek között a rendkívüli időjárási körülményekre, a gyakori balesetekre, vagy a kábellopásokra hivatkoznak, ám azt is hozzáteszik, hogy leggyakrabban a vágányzárak és biztosítóberendezések meghibásodása miatti késnek a vonatok. A vágányzárakat a vasúttársaság minden esetben előre meghirdeti, a pályákat pedig a felújítások miatt zárják le. A felújítások után pedig gyorsabbak és pontosabbak lesznek a vonatok. Vagyis ez mind értünk, utasokért van. A tesztelt héten volt olyan nap, amikor a vonatok alig fele indult el és érkezett meg a menetrendben írtak szerint és volt olyan nap is, amikor több mint 90 százalékuk.

A vasúttársaság szerint azért van olyan sok késés az elővárosi közlekedésben, mert – idézem - "Az elővárosi forgalomban, a reggeli órákban igen magas a közlekedésre kijelölt vonatok száma, így ezek a szakaszok ebben az időintervallumban fokozottan zavar érzékenyek. Ezekben a zsúfoltabb időszakokban már kisebb események is komoly és időben hosszabban jelentkező késéseket okozhatnak."

Kedd: A vonat reggel menetrend szerint érkezik, és még ülőhely is van rajta! A pontosság estig kitart. Hazafelé is időben indulunk. Aztán lassít a vonat, jön egy állomás. Kinézek az ablakon. Sötét van, fogalmam sincs hova érkezünk meg éppen. Felmerül bennem a gondolat, miért nincs a vonatokon hangos utastájékoztatás, miért nem mondják be, hogy melyik állomás következik, vagy hogy melyik állomáson állunk. A MÁV sajtóosztálya megnyugtatott, „március hónap folyamán meg fognak szólalni az új GPS alapú, a vonatszemélyzettől független hangos utastájékoztatási rendszerek”.

Szerda: 7 óra 3 perc helyett már hét órakor megérkezik a MÁV csodás dízelmozdonya. Hurrá! Aztán kinyílnak az ajtók és lefagy a mosoly az arcomról. Már az előtérbe is alig lehet felférni. Több tucatnyian préselődnek a kis helyen. Kőbánya állomásra érve jön csak az igazi feketeleves. Újabb utasok szállnak fel. Rengetegen. Tíz percig vesztegel a vonat, mire el tud indulni. Csak az utasok elmondásából tudom, hogy az előttünk Kőbányára beérkező vonaton rosszul lett valaki, ezért leszállították a hétszerelvénynyi utast. Na ők még csatlakoztak hozzánk, és a Keletiig közösen élvezhettük a közösségi közlekedést. A MÁV szerint szerdán azért késtek a vonatok, mert az Újszász állomáson meghibásodott egy sorompó, majd "Kőbánya felső állomáson, az egyik személyvonaton rosszul lett egy utas, mentőre kellett várni."

Csütörtök: Minden a legnagyobb rendben, a vonat időben jön, és időben ér a Keleti pályaudvarra. És ma ülőhely is van. Döntetlenre állunk. Két nap pontosság, két nap késés. Két nap tülekedés még az állóhelyért is, két nap nyugodt utazás ülőhelyen.

Péntek: A vonatom időben érkezik és a MÁV bebizonyítja, képes 25 perc alatt Rákoskertről a Keletibe vinni. Már csak egy egészen apró dolgot nem értek. A pályaudvarra beérve miért a legmesszebb lévő vágányra érkeznek az elővárosi szerelvények, miközben a pályaudvaron, szinte mindig több üresen álló vágány pár is van. A MÁV-nak erre az a válasza: „a Keleti pályaudvaron a vonatok fogadására és indítására kijelölt vágányok meghatározása gondos technológiai tervezés és előkészítő munka eredménye. A tevékenység során számos körülményt kell figyelembe venni. A vágányok meghatározása egy adott menetrendi időszakra készül, melynek operatív megváltoztatása nem kívánt forgalmi zavarokat is okozhat, további kényelmetlenségeket is okozva az utazó közönségnek”. Vagyis továbbra is sétálhatok 5-7 percet a pályaudvar egyik végéből a másikba.

Azt is megtudtam, hogy MÁV-START Zrt.-hez tavaly minden eddiginél több panasz érkezett a vonatkésések miatt. Ez a vasúttársaság szerint az olyan rendkívüli időjárási körülményekre vezethető vissza, mint az ár-és belvíz, de a vörösiszap katasztrófa miatt is sok volt a csúszás. De sokan elégedetlenek a jegyár visszatérítéssekkel is, ami a MÁV szerint az átalány kártérítési rendszer bevezetésével indokolható. De gyakoriak voltak az internetes jegyértékesítési rendszerrel, valamint a járművek légkondicionálásával kapcsolatos észrevételek is. Ezeket – mint mondják – tanulmányozzák és, ha szükségesnek látják, változtatnak.

hirado

2011.01.25. 10:54

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek