HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > A Mol

t: 284

A Mol

Előrehozza a benzin és a gázolaj áfájának 25-ről 20 százalékra csökkentését a kormány, ezzel 10-12 forinttal lesz alacsonyabb a jelenleg 270-300 forint között mozgó kiskereskedelmi benzinár - jelentette be tegnap Ferihegyen a miniszterelnök.

Gyurcsány Ferenc távol-keleti útján egyeztetett az intézkedésről a társaságában utazó Kóka János gazdasági miniszterrel, telefonon a koalíciós pártok vezetőivel és a Manchesterben tárgyaló Veres János pénzügyminiszterrel. A kormányfő Hongkongból tájékoztatta döntéséről Hernádi Zsoltot, a Mol elnök-vezérigazgatóját, akit arra kért, hogy az olajvállalat változatlan mértékben érvényesítse áraiban az áfacsökkentést és tanúsítson mérsékletet árképzésében. Az üzletember a Magyar Hírlap értesülései szerint azt válaszolta, hogy megértette a problémát. Hivatalosan a Mol azt közölte, hogy a jogszabály életbe lépésekor megjeleníti áraiban az adócsökkenést.

A kormánypártok jelezték, hogy támogatják az elképzelést, és várhatóan az ellenzéki pártok sem ellenzik majd a javaslat sürgősségi tárgyalását. Rogán Antal, a Fidesz kampányfőnöke közölte ugyanakkor, hogy Gyurcsány Ferenc bejelentése nem bátor és nem igazságos, mert ennél tovább kellene menni és 10 forinttal csökkenteni lehetne az üzemanyagok jövedéki adóját is. Az MDF megszavazza az előrehozott áfacsökkentést, s javasolja azt is, hogy a benzin jövedéki adója után ne kelljen áfát fizetni, ez ugyanis az adó adóztatása.

Arra a felvetésre, hogy az uniós pénzügyminiszterek óvják a tagországokat az adócsökkentéstől, Gyurcsány Ferenc úgy reagált, hogy a közösségi játékszabályokon belül neki Magyarországra kell tekintettel lennie. A kormányfő nem tart a költségvetési bevételek csökkenésétől, mivel a büdzsé tervezésekor 250 forint körüli benzinárral számoltak, és a mostani intézkedés erre a szintre helyezi vissza az állami bevétel mértékét.

Veres János pénzügyminiszter közölte: a kormány szerdai ülése után nyújtja be a parlamentnek az üzemanyag áfájának előrehozott csökkentéséről szóló indítványt. Ha a házszabálytól való eltéréssel, gyorsított ütemben dönt a T. Ház a javaslatról, akkor a rendelkezés mintegy két hét múlva, vagyis október elején léphet hatályba.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének (NiT) főtitkára szerint a kormánynak nem volt más lépése az elszabadult benzinárak problémájának kezelésére, de az adócsökkentés nem oldja meg a szállítmányozók igazi problémáit. A fuvarozók mérsékelnél a jövedéki adót és a gépjárműadót is, valamint megszüntetnék a járművek első forgalomba helyezésekor fizetendő átírási illetéket.

Hegedűs Miklós, a GKI ügyvezető igazgatója ugyanakkor politikai döntésként értékelte az adóváltozást, amely tovább növeli a befektetői biztonságot. A szakember úgy véli, az árváltozás után nő majd az üzemanyag-fogyasztás, ami olyan nyersanyagnál, amelynek folyamatosan emelkedik a világpiaci ára és amelyből 80 százalékban importra szorul az ország, nem szerencsés. Hozzátette ugyanakkor, hogy a hajtóanyag áfája az EU-ban nálunk volt a legmagasabb, így az adószint az uniós átlaghoz igazodik majd, ez pedig kívánatos cél.

Palócz Éva, a Kopint-Datorg vezérigazgató-helyettese egyetért az EU ajánlásával, hogy a kormányok ne avatkozzanak be az üzemanyagárakba, az olajárak további növekedésének ugyanis a kereslet visszafogásával lehet elejét venni. Az adócsökkentés ugyanakkor fontos bevételektől fosztja meg a költségvetést, és csak abban az esetben lenne érdemes megfontolni ezt a megoldást, ha a környező országok is ezt teszik.

A Népszabadság azt írja, hogy - bár erről nincs még döntés - az adóváltozás vélhetően nem terjed majd ki az olaj- és benzinszármazékokra, például a kenőanyagokra, de az egyelőre kérdés, hogy a lépés érinti-e a fűtőolajokat. Kovács László, az EU adóügyi biztosa a Népszavának elmondta: az Európai Bizottság a magas olajárak következményeit elsősorban hosszú távon kívánja kezelni, ezért nem támogatja az üzemanyagok adójának csökkentését. A politikus ugyanakkor érthetőnek tartja, ha egy ország a helyzet gyors orvoslására adóváltozást kezdeményez, feltéve, ha az összhangban van az uniós előírásokkal.

hirado

2005.09.12. 09:42

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek