> Benzinválság: akcióterven dolgoznak az unióban - az adócsökkentést nem javasolják a tagállamoknak

Az uniós pénzügyminiszterek kétnapos, manchesteri találkozójának kiemelt témája a magas olajárak okozta krízishelyzet. A brüsszeli Európai Bizottság a héten elismerte: az uniót aggasztja az olaj árának emelkedése, ezért akciótervet készített. Azt továbbra sem javasolják a tagállamoknak, hogy adócsökkentéssel kompenzáljanak.
A legfontosabb cél egyértelműen a kereslet csökkentése, az adók mérséklése azonban éppen növelné a vásárlókedvet, a bizottság ezért óva intette a tagországokat ettől a lépéstől. Ennél tovább azonban nem mehet az unió végrehajtó testülete, hiszen az adóztatásról minden tagország saját hatáskörben dönthet.
A brüsszeli akcióterv inkább a takarékosabb fogyasztásra és az alternatív energiaforrások használatára épít. Az Európai Bizottság ezen kívül fölszólította a 25 tagállamot, hogy elhamarkodott lépések helyett inkább egyeztessenek olajtartalékaikról. Az utolsó adatok szerint az uniós országoknak átlagosan 117 napra elegendő tartalékuk van, míg a jogszabályok csak 90 napot írnak elő.
Az uniós pénzügyminiszterek találkozóján felmerült az is, hogy az áremelkedés miatt megnövekedett bevételt az államok visszaforgassák a háztartások megsegítésére. Olyasmire kell gondolni, mint a magyarországi gázárkompenzációs rendszer - mondta a Híradónak Veres János pénzügyminiszter, aki szerint a manchesteri konzultáció után szombaton várható, hogy uniós kollégáival részletes ajánlásokat is megfogalmaznak a tagországoknak.
A benzinárak gyors emelkedése világszerte egyre nagyobb elégedetlenséget okoz. A belga fuvarozók és taxisok már az utak lezárásával fenyegetnek, ha a brüsszeli kormány nem tesz semmit a drágulás ellen. A kormányoknak azonban az unióban korlátozottak a lehetőségeik. A döntő azonban a piac.
Az üzemanyagok árát ugyanis három dolog határozza meg: a kőolaj világpiaci ára, a forint-dollár árfolyam és az üzemanyagok árában lévő adók mértéke. Ez utóbbi Magyarországon a jelenleg 25 százalékos áfa és a literenként meghatározott, fix összegű jövedéki adó.
Az Európai Unió tagállamai számára meghatározta azt a minimum szintet, ami alá nem csökkenhet a jövedéki adó mértéke. A 95-ös benzin esetén ez ezer literenként 359 euró.
A térségben sok helyen az uniós minimum felett van a jövedéki adó mértéke, de sem Csehország, sem Szlovákia, sem Ausztria nem tervez csökkentést. Lengyelország igen, de ennek oka a jelentősen lelassult a gazdasági növekedés. Az elemzők szerint a különböző országokban érvényes jövedéki adókat összehasonlítani csak az összes költségvetési bevétel figyelembe vétele mellett érdemes.
A jövedéki adó mérséklése nálunk tehát egyelőre nem várható. Sokan bíznak abban, hogy az olajpiac rendeződik, de idehaza biztos, nagyjából 10-12 forintos árcsökkenést csak a jövő januártól életbe lépő áfakulcs változástól várhatunk.
hirado
2005.09.10. 00:43