HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > Nem is drága a benzin, csak úgy látszik...

t: 198

Nem is drága a benzin, csak úgy látszik...

Mától 7 forinttal drágábban méri a Mol a benzint és 3 forinttal a gázolajat. A 95-ös literéért így 292-295 forintot, a dízelért pedig 273-275 forintot kérnek a kutaknál. Mindez azt mutatja, a korábban elképzelhetetlennek tűnt 300 forintos benzinárra már nem kell sokat várni - - olvasható Magyar Hírlap terjedelmes összeállításában. A 300 forintot sokan lélektani határnak tartják, pedig ez csak árban rekord, reálértéken öt éve drágább volt a benzin. Ha tartanánk az akkori szintet, akkor ma 310-315 forint lenne egy liter benzin. A Mol szakemberei azt mondják: a mostani benzinárhoz képest még így is kellene emelni 20 forintot, a gázolajárhoz képest pedig 10 forintot, hogy utolérjük a világpiaci árat.

Belenyúl-e a kormány?

Hogy a kormány beavatkozik-e a folyamatokba, egyelőre nem tudni. Gyurcsány Ferenckormányfő korábban határozottan képviselte a nemet, nemrég azonban szárnyra kaptak olyan hírek, a kabinet gondolkodik azon, hogy mérsékelje az üzemanyagárakat.

Lehetséges megoldás lenne az, amit a fuvarozók már korábban javasoltak, azaz, hogy csökkentsék 10 forinttal az üzemanyag jövedéki adóját, és erre a lépésre vélhetően az Európai Unió is rábólintana. Csakhogy ettől korábban mereven elzárkózott a pénzügyi kormányzat és a miniszterelnök is. A Népszabadság korábban egy olyan áthidaló megoldásról írt, hogy októbertől adót vágnának, aztán jövőre lényegében visszaemelnék, amikor az áfa 25 százalékról 20-ra csökken, az előrehozott forgalmiadó-csökkentés azonban felborítaná a költségvetést.

Csökkenő üzeamanyag-fogyasztás, csökkenő bevételek

A Magyar Hírlap egyébként úgy tudja, ezt a forgatókönyvet a gazdasági és a pénzügyminisztérium is kizárta. Felmerült az is, hogy a magas jövedékiadó-bevételeket kellene valamilyen módon visszaosztani az autósoknak. Csakhogy nem nagyon van mit visszaadni. Ha a számokat nézzük: júliusban 66 milliárd forint folyt be az egy évvel korábbi 59 milliárd forinthoz képest, s az idei teljes jövedékiadó-bevétel is magasabb lesz a tavalyinál, ám az emelkedés a dohánytermékekre kirótt járulékoknak köszönhető. Olyan nyilvános adat, hogy tisztán üzemanyagból mennyi jövedékiadó-bevétel folyik be, nincs. A Mol adatai szerint egy év alatt 6,5 százalékkal csökkent a benzinfogyasztás, a Shell kuncsaftjai 5 százalékát veszítette el egy év alatt. A gázolajfogyasztás nőtt ugyan, ez azonban nem ellensúlyozza a benzinfronton elszenvedett veszteséget.

A Mol érinthetetlen?

A Molnak ennek ellenére nem megy rosszul: az idei első félévben üzleti eredménye 58,1 milliárd forinttal 167,6 milliárd forintra nőtt. A kormány elméletileg megszorongathatja a nemzeti olajvállalatot, hogy csökkentse árait, a kabinetnek azonban nem sok kártya van a kezében. Érvelhetne azzal, hogy a Mol többnyire a világpiaci árakra hivatkozik emeléskor, pedig a Brent és az Ural típusú olajok közti árrés gyakran többet hoz a társaság konyhájára, mint nyugati versenytársaiéra, akik egyébként itthon tőle vásárolnak. Nyomást gyakorolhatna a kabinet a gázárfronton is: fenyegetőzhetne a szabályozás megváltoztatásával, a Mol azonban jövőre de facto kiszáll az üzletből, vagyis ez az utca is zsákutca.

Marad az, hogy a kormány és az autósok is bíznak a világpiacban, hogy nem csak pár napos lesz az olajárcsökkenés.

hirado

2005.09.08. 09:47

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek