
Csütörtöktől 7 forinttal emeli benzin, 3 forinttal a dízel nagykereskedelmi árát a Mol - értesült a Népszabadság. Az elmúlt hetek tapasztalatai alapján várhatóan az általános kiskereskedelmi árak is ekkor és ilyen mértékben változnak majd, azaz a nagyobb hálózatok kútjainál a 98-as benzin ára túllépi a lélektaninak számító 300 forintos határt, a 95-ösé a 290-300 között mozog majd, a gázolaj literéért pedig 275 forintot kérhetnek.
Megfigyelők szerint a nemzetközi benzinárrobbanás miatt a magyar olajtársaság akár 50 forinttal is emelhetné a 95-ös és 98-as benzin árát - német kutatók szerint az ár hamarosan elérheti a másfél eurót, 370 forintot - más szakértők azonban ezt nálunk túlzónak tartják. Elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy a Mol nem épít be áraiba azonnal minden tőzsdei csúcsot, de ha marad a magas szint, azt idővel mindenképp érvényesíti majd. (A gázolaj ára nagyjából megfelel a nemzetközi piac diktálta mértéknek.)
Már idén csökken a benzinadó?
Nem kizárt hogy még idén csökken az üzemanyagok adója. Gyurcsány Ferenc kormányfő kedden a rádióban azt mondta, "van a benzinnek....egy olyan ára, amely ha nagyon elszalad, akkor észnél kell lenni", és bár nem húzta meg a határt, érzékeltetni engedte, hogy ha a drágulás eléri azt a szintet, amikor már a fogyasztás rovására megy, érdemes az adót csökkenteni, és így elérni a tervezett bevételt.
Ötletbörze
A Népszabadság úgy tudja, a gazdasági tárca szakértői már azt vizsgálgatják, hogyan lehetne az üzemanyagok nem várt drágulása miatt befolyt többlet általános forgalmiadó-bevételt a gazdaságba visszajuttatni, sőt állítólag a minisztériumban, ahol fél éve következetesen elzárkóznak attól a fuvarozói követeléstől, hogy 10 forinttal mérsékeljék a gázolaj jövedéki adóját, most állítólag éppen ott tartanak, hogy az üzemanyagok jövedéki adóját az uniós minimumszintig viszik le, ez pedig a benzinár esetében 19-20, a gázolajénál pedig majdnem 14 forintos csökkentést hozhatna. Az ötletet ugyanakkor nem támogatja a költségvetést féltő PM, amely a 2006 januárjától amúgy is csökkenő áfakulcs miatt már így is 30 milliárd forintnyi bevételt lát elveszni, amit a jövedéki adó megnyirbálása akár 50 milliárdig is elvihetne.
Elképzelhető az is, hogy a kormány kompromisszumos megoldásként egyszerűen "előrehozza" a januárt, vagyis amíg az áfa 25 százalékos, 5 százalékot levesz a jövedéki adóból, év elején pedig visszaemeli azt, így a januári 10 forint körüli csökkentés már októberben megérkezhetne.
Megtörténhet az is, hogy egy új kompenzációs rendszert dolgoznak ki, és az állam valamilyen formában visszafizeti többletbevételét a gépjármű-használóknak. A kalapban az is benne van, hogy egy merész fordulattal a Molt kényszerítik árképzési rendszere átalakítására. Az "ötletbörzén" még felbukkant az az elképzelés is, hogy 70 dolláros olajár felett esetleg megérné az ország szénkészletére alapozva szintetikus benzin gyártásába kezdenünk.
hirado
2005.09.07. 09:48