
Az eredetileg szériamotornak szánt Suzuki szabálytalan „rendőriesítése” miatt kellett meghalnia 2009.augusztus 8-án a Mátrában Szegedi Henriknek. Ezt ma már az ORFK vezetése is tudja. Már csak az a kérdés, ki felel a szériamotor engedély nélküli, szabálytalan átalakításáért? S persze az is, hogy ki vásárolt szériamotort a rendőrségnek?- teszi fel a kérdést a Népszabadság.
Szegedi Henrik (30) 2009. augusztus 8-án délután fél kettőkor szolgálatteljesítés közben halálos motorbalesetet szenvedett a Mátrában a 24-es főút Parádsasvár–Mátraháza közti szakaszán. Az első vizsgálat szerint vezetéstechnikai hiba okozta a fiatal rendőr halálát. Hozzátartozói azonban nem fogadták el a hivatalos jelentést, hogy az egy évvel korábban az országos rendőrmotoros-versenyen egyéniben és csapatban is harmadik helyen végző járőr az adott útszakaszon túl nagy sebességgel hajtott és elvesztette uralmát a motorja felett.
A család nyomására Borsodban újravizsgálták a baleset körülményeit. A közigazgatási eljárás keretében górcső alá vették a motorkerékpárt is. A helyszínen rögzített nyomok arról árulkodtak, hogy egy éles kanyarban Szegedi elvesztette uralmát járműve felett, és az útszéli szalagkorlátnak csapódott. Szegedi az adott úton még biztonságosnak mondható sebességgel (ahogy egy szakértő fogalmazott: a még biztonságos sebesség felső határán) hajtott be a kanyarba. Az erősen bedöntött motor egyszer csak leblokkolt, a rajta ülő rendőr pedig egyenest a korlátnak vágódott. Esélye sem volt elkerülni a tragédiát.
A balesetet az okozta, hogy a kanyarban a motor bukócsöve elérte az aszfaltot. Szabályosan felszerelt bukócső esetén ez nem történhetett volna meg. Akkor a lábtartó előbb éri el az aszfaltot és erős rezgéssel jelzi a motorosnak, hogy elérte a jármű dönthetőségének felső határát. Ha ennek ellenére továbbdönti a motorját, az egyszerűen kicsúszik alóla. Ellenben ha a bukócső fog előbb talajt, az olyan, mintha satufékkel próbált volna megállni; a motor szinte leblokkol, utasa pedig egyenesen repül tovább.
Szegedi motorját – és még nyolc másikat – egy budafoki kft. szállította le a BRFK-nak 2007. június 6-án. A cég formailag közbeszerzésen nyerte el a Suzukik szállításának jogát. Egy rendőrségi jelentés szerint a céggel kötött szerződés szerint a szállító felelt „a műszaki tartalomért”. Azonban a budafoki kft. nem rendőrségi célra gyártott motorokat, hanem széria-Suzukikat szállított le, amelyeket később rendőriesítettek, úgynevezett sufnituninggal. A motorok átalakításához ugyanis senki nem kért – értelemszerűen nem is kapott – engedélyt az ilyen engedélyek kiadására jogosult Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH). Erről a napokban tájékoztatta a hatóság az ORFK-t.
Az ORFK vezetője a fejleményekre tekintettel elvette az ügyet a BRFK-tól, most a Nemzeti Nyomozó Iroda foglalkozás körében elkövetett halált okozó gondatlan veszélyeztetés miatt nyomoz ismeretlenek ellen.
A rendőrség eddig különböző jogcímen összesen több mint öt és fél millió forintot fizetett ki a halála után posztumusz főtörzszászlóssá előléptetett Szegedi Henrik családjának. Ám ha bebizonyosodik, hogy rendőri szolgálatra alkalmatlan motorral küldték szolgálatba, az még ennél is sokkal többe fog kerülni a rendőrségnek.
hirado
2010.12.01. 11:20