
Áldatlan állapotok uralkodnak az állam- és kormányfők légi fuvarozása terén, úgy hazánkban, mint a régióban - írja a Népszabadság.
A lap szerint vélhetően a spórolás és a politikai támadások elkerülése vezérli a magyar kormány mindenkori tagjait, amikor felszállnak a magyar Air Force One-ra, egy 2004-ben vásárolt Antonov-26 típusú repülőgépre. A 410-es oldalszámú repülőt 1980. január 24-én adták át, előbb a szovjet, később az orosz légierő kötelékében látott el szállítási feladatokat. Összesen 3528 órát repültek a géppel a nagyjavítását megelőző időszakban, s ezt követően került a Magyar Honvédség birtokába.
Szakértők szerint a repülő kiváló műszaki állapotban van, személyzete is világszínvonalú munkát végez, ez azonban nem változtat azon, hogy a magyar miniszterelnök 30 éves repülővel jár, amely például erősen korlátozott időjárási körülmények között nem mindig tud leszállni, azaz messze nem olyan sokoldalúan használható, mint egy modern utasszállító. Az már csak apróság, hogy az Ancsát sok helyen megmosolyogják, ráadásul kétszer annyi idő eljutni vele valahova, mint egy hagyományos utasszállítóval. A kényelme keleti, karbantartása pedig kora miatt vagyonokba kerül.
A régió államai közül a szerb elnök jár a legmodernebb géppel, egy közepes méretű, sugárhajtású Dassault Falcon 50-essel, de rendelkezésükre áll egy Learjet 30-as business jet is, a flottát a légierő kezeli. Akárcsak a cseheknél, ahol két Airbus és két Tu-154-es alkotja a VIP flottát. A szlovák elnök is az orosz Tu-154-sel repül, akárcsak a bolgár vezetők.
A gépek életkora alapvetően nem befolyásolja azok műszaki állapotát, ha a gyár által előírt javításokat időben és szakszerűen elvégzik azokon - mondta a lapnak Háy György szakértő, a Malév volt kapitánya.
hirado
2010.04.13. 11:40