HÍREK > BELFÖLD > Addig nyomod az okosságot, amíg be nem veszik (videó)
t: 513
Addig nyomod az okosságot, amíg be nem veszik (videó)
Agresszív kereskedelmi gyakorlatról, a jóhiszeműség és a tisztesség hiányáról, a fogyasztók megtévesztéséről, jelentős információk elhallgatásáról írt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelet (PSZÁF) tavaly szeptemberben, amikor tájékoztatást adott ki a cseh székhelyű Capital Partners (CP) a.s. akkor már harmadik hónapja folyó felügyeleti vizsgálatáról. A PSZÁF július végén indított vizsgálatot a CP-nél, ami annak Magyarországon működtetett ügynöki hálózatára, illetve egyes ügynökök tevékenységére terjedt ki az ország három megyéjében.
A vizsgálat előtt
A Tékozló Homárhoz már tavaly január óta érkeztek panaszok [1] a Capital Partnes agresszíven nyomuló ügynöki tevékenységéről. A magukat brókernek nevező telefonos marketinget végző ügynökök huzamosabb időn keresztül gyakran a hét minden napján hívták a potenciális ügyfeleket, nekik visszautasíthatatlan befektetési ajánlatot kínálva, amelyről azonban lényegében azonnal dönteniük kellett. Voltak olyan ajánlatok, amelyek garantált húsz-harminc százalékos tőzsdei profitot ígértek néhány héten belül.
Laptársunk, a Portfolio.hu egyik fórumában [2] is felsorolták a CP néhány ajánlatát, például azt, hogy a Petrobras részvényeivel 3-4 héten belül 22-28 százalékos hozam biztosnak tekinthető. Azt mondták, a részvény árfolyama az akkori 73,5 dollárról két, de legfeljebb három héten belül 110 dollára kúszik (helyette egy hónap alatt 65 dollárra esett).
A beetetés elterjedt módszere volt, hogy a potenciális ügyfeleket úgy hívták fel, mintha valóban a tőzsdén lennének – a hitelesség érdekében a kollégáik még háttérzajt is csaptak ilyenkor, erre utasított a lentebb lévő videón hallható Sale! felszólítás –, és azonnal eldöntendő ajánlattal keresték meg a leendő befektetőket. Jellemzően azt mondták, ez az utolsó lehetőség arra, hogy egy adott cég hatalmas emelkedés előtt álló részvényeiből vásároljanak. A gyakorlat az volt, hogy ha az ügyfél csak hezitálás után döntött, hamarosan újra jelentkeztek, hogy arról a lehetőségről már lemaradt, ám újabbat kínáltak helyette; előfordult, hogy ilyenkor többször megkíséreltek több tranzakcióért is díjat felszámolni.
Másfél éve itt van
A fórumból látható, hogy a cég, amelyről brókerek már régen beszélték, hogy pénzügyekben járatlan, képzetlen embereket alkalmaz, és egy fórumbejegyzés szerint az ügynöki munkákra jelentkezőket egyebek mellett arról faggatta, tudnak-e hazudni, már 2008 nyarán tevékenykedett Magyarországon.
A cég szakmaiságát érzékelteti ez a vélhetően fordítószoftverrel készített elemzés [3], amit a Buksz blog [4] tavaly szeptemberben szedett ízekre. Szintén a szakmaiság kritikáját jelenti Tényekben elhangzott nyilatkozat [5]. Ebben a cég egy volt üzletkötője - aki állítása szerint tízmilliós portfólión egy hónap alatt hárommilliót bukott - azt mondta, az állítólagos brókerek találomra vettek részvényeket a rájuk bízott pénzből.
Mit vizsgált a PSZÁF?
A felügyelet legkevesebb egy éves késéssel reagált, amikor tavaly júliusban megindította a vizsgálatot. Az arról kiadott tájékoztatásban már a CP működésének több "kockázatára" felhívták a potenciális ügyfelek figyelmét. Így egyebek mellett arra, hogy az ügynökhálózat kifejezetten magas – a jellemző piaci átlag többszörösének megfelelő – megbízási díjjal dolgozik. Hivatalosan meg nem erősített információk szerint a gyakorlatban ez a megbízás értékének legalább 2 százalékát jelentő díj volt, miközben honi brókercégeknél, online megbízás esetén 0,25-0,35 százalékos díjak is vannak.
A piaci árat tehát valóban sokszorosan meghaladó díjazást emellett tovább terhelte, hogy a cégnek dolgozó ügynökök – akik egy részéről a vizsgálat mostani fázisában kiderítették, hogy nem rendelkeznek a brókeri tevékenységhez megfelelő szakképesítéssel, tehát álbrókerek voltak – saját, üzletkötésenként járó jutalékuk érdekében igyekeztek pörgetni a befektetéseket. "Alapvető érdekük az ügyfelek ügyletelésre való rábeszélése, függetlenül attól, hogy a kérdéses ügyletek valóban az ügyfél érdekeit szolgálják-e" – írta erről már tavaly nyáron a pénzügyi felügyelet, hozzátéve: "egyes ügyfelek olyan értékpapírok vásárlására kaptak tanácsot, amelyek piaci helyzete alapján nem volt esély az árfolyam-növekedésre".
Sürgettek, nyomultak, megtévesztettek
A Capital Partners ügynökeivel és így brókeri tevékenységével kapcsolatban tehát, mint ezt a vizsgálat már szeptember végére megállapította, több súlyos kifogás is felmerült. Egyrészt laikusok számára megtévesztő ajánlatokat tettek – tőzsdén elérhető garantált hozamokat ígértek, majd amikor a befektetések veszteségbe csaptak át, ezek átkonvertálását vállalták, amikért újbóli üzletkötési díjakat számoltak fel –, másrészt a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt sértve keresték a kapcsolatot a potenciális ügyfeleikkel, azok tiltakozása, kifejezett kérése ellenére is többször megkeresték őket ajánlataikkal, harmadrészt brókeri tevékenységet végeztek anélkül, hogy erre jogosultak lettek volna.
A törvénysértő üzleti gyakorlat gyanúja miatt ősszel a Gazdasági Versenyhivatal is eljárást indított [6] a Capital Partners ellen, ez szintén a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot volt hivatva leleplezni. A versenyhivatal azt a két ügynökcéget vizsgálta, amelyet kezdetben a PSZÁF is (ez az Afin Hu Kft. és az Oceangate Securities Kft.), valamint kiterjesztette az eljárást az ügynököket képző Priority Bróker Kft.-re is.
A magyar kapcsolat felszámolás alatt
Az Opten cégtárának adatai szerint az Afin Hu két cseh állampolgár, a prágai Tamás Capek és a tisnovi Radek Pololánik, valamint a budapesti Lehotkai Péter tulajdonában áll. Előbbiek magyarországi kézbesítési megbízottja a budapesti EDC Kft., amely a cégnyilvántartás szerint 2008 májusa óta felszámolás alatt áll, 2008-ban adóhivatali és bírósági végrehajtást is rendeltek el ellene.
Az Oceangate 2008 áprilisában alakult, tulajdonos-ügyvezetője a különböző budapesti lakcímeken nyilvántartott, de cseh e-mail címmel rendelkező Radek Zdársky. Az Oceangate-tel egy budapesti címen bejelentett, telephellyel a Capital Partners Bajcsy-Zsilinszky utcai címén rendelkező Priority Bróker Kft. a budapesti Kerényi Tibor Zsolt tulajdona. Neki további három cégben van tulajdonrésze, illetve cégvezetője a Stock Quality Services Zrt.-nek, amely a cseh Marek Podlipny tulajdonában van.
Tuti hely 150 ezer dollárnak
A versenyhivatali vizsgálat mellett ősszel tovább folyt a PSZÁF vizsgálata is, immmár az akkorra több mint egy éve működő Capital Partners teljes hazai ügynökhálózatának működéséről. A felügyelet emellett feljelentést tett a rendőrségen csalás gyanújával, ez vezetett a keddi akcióhoz, és a letartóztatásokhoz, amely alapjául részben a CP általános működési gyakorlata, azok visszásságai szolgáltak, részben pedig egy konkrét befektetési ígéret.
A gyanú szerint a Capital Partners álbrókerei egyes befektetőket fejenként 150 000 dollárral csaptak be. Azt ígérték, hogy a durván 30 millió forintnyi befektetéssel a világ tőzsdéire újonnan bevezetett cégekben szerezhetnek tulajdonrészt, majd a bevezetés utáni kedvező piaci hangulatban a részvények adásvételével extra profitra tehetnek szert.
Hárommilliárdos kérdés
Valójában azonban a gyanú szerint itt is csak az volt a cél, hogy az ügyfelek minél több megbízást adjanak ki a magas üzletkötési díjért, így – a rendőrség közlése szerint – a tranzakciókkal járó jutalékok összege egy idő után felemésztette a befektetők befizetéseit, így nem hogy extra profitra tettek volna szert, még hatalmas anyagi kár is érte őket. Meg nem erősített hírek szerint ezek a pénzek – nemcsak a jutalékok, hanem az elvileg befektetett összegek is – egyetlen, állítólag zrt-ként működő társaságban landoltak; hogy ez a cég a Stock Quality Services-e, azt nem tudni. Egyelőre azt sem tudni, hogy a nagyjából száz ügyféltől összeszedett körülbelül hárommilliárd forintnyi összegből mennyi és milyen befektetésekben áll rendelkezésre.
Piaci becslések szerint a CP hazai ügyfeleinek száma ötszáz és ezer között lehetett, ügynökeinek száma – cégek és magánszemélyek együttesen – mintegy hetven volt. Azért a múltidő, mert a PSZÁF még kedden visszavonta a CP és az ügynökök engedélyét is. A társaság a pénzügyi felügyelet tájékoztatása szerint telefonos ügyfélszolgálatán keresztül köteles ellátni az ügyfeleit, akiknek még a vaskos jutalékok levonása után is milliárdos nagyságrendű megtakarítása van a cégnél.