HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Az AXA alternatív magatartási kódexet dolgoz ki és mediátort alkalmaz

t: 109

Az AXA alternatív magatartási kódexet dolgoz ki és mediátort alkalmaz

Az AXA által javasolt megoldása fogyasztók részére gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb jogorvoslati lehetőséget kínálna, ugyanakkor valamennyi piaci szereplő számára elkerülhetővé tenné a gyakran nagy összegű bírságokkal járó hatósági beavatkozást.

A Pénzügyminisztérium (PM) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által létrehozott Magatartási Kódex az országigazgató szerint nem felel meg "A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról" szóló törvény magatartási kódexekre vonatkozó kritériumainak, mivel nem a piaci önszabályozás keretében hozták létre, és a rendelkezések nagy része olyan kötelezettségvállalást tartalmaz, amelyre a törvény hatálya nem terjed ki.

A kódex megpróbálja kiterjeszteni a PSZÁF hatáskörét olyan hitelintézetekre is, amelyek fiókjaik révén vannak jelen Magyarországon - mondta. Ilyen az AXA is, amely a belga felügyelet alá tartozik.(A fióktelepekre az anyaországbeli szabályozás az irányadó, a fogyasztóvédelmi rendelkezések azonban rájuk nézve is kötelezőek.)

Szekeres Tibor hangsúlyozta: egyetért azzal, hogy a banki működés, hitelezés transzparens legyen, a fogyasztók ismerjék jogaikat, de mint mondta, a Magatartási Kódex tele van hibákkal, az AXA ezért nem írta alá. Szekeres Tibor szerint el kell dönteni, hogy a szabályozás önkéntes vagy kötelező legyen, ugyanis, ami önkéntes, az nem lehet kötelező, ami pedig kötelező, az nem önkéntes.

A szakember a hibák közöt említette, hogy a kódex kitér a hitelezés normáira, amit törvények szabályoznak. Addig, amíg a törvényt nem változtatják meg, az az irányadó. Ugyanez érvényes a fogalmakra is - jelentette ki. Azzal kapcsolatban, hogy az életkor nem lehet automatikus elutasítási ok, kifejtette: nem lehet azt szuggerálni, hogy az életkor nem fontos, amikor egy 70 éves ember 35 éves lakáshitelt akar felvenni, ennek figyelmen kívül hagyásával ugyanis a bank megszegi a prudens működés elvét.

Megjegyezte: a lakáshitel Magyarországon azért drága, mert nincs pozitív adóslista. A hitelszerződés díjmentes felmondási lehetőségével kapcsolatban felhívta a figyelmet arra: a költségeket valakinek meg kell fizetnie, ha nem a hitelfelvevőknek, akkor a betéteseknek.

Addig is, amíg az önszabályozó intézményrendszer kialakul, az AXA Bank saját honlapján tájékoztatót tesz közzé a fogyasztói jogokról és a bank kötelezettségeiről, amelyet a fogyasztóvédelemre szakosodott Relevancia Tanácsadó Iroda Kft.-vel együttműködve, a nemzetközi és magyar fogyasztóvédelmi elvek alapján dolgoztak ki - jelentette be Szekeres Tibor. Az AXA kódexét hamarosan saját mediátori gyakorlatának, valamint az Ügyféltanács intézményének leírásával egészíti ki.

Szekeres Tibor elmondta: az ügyféllel probléma esetén a bankon belül próbálnak megállapodni, ha ez nem sikerül, akkor kerül az ügy a külső mediátorhoz, aminek jelképes költségét a bank és az ügyfél fele-fele arányban fizeti. A mediátor javaslatának elfogadása nem kötelező a bank számára, de erősen ajánlott. Ha mindez nem hoz megoldást, az állami szervekhez, bírósághoz lehet fordulni, a bank azonban megegyezésre törekszik - mondta az országigazgató.

hirado

2009.12.02. 11:11

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek