
Az AXA által javasolt megoldása fogyasztók részére gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb jogorvoslati lehetőséget kínálna, ugyanakkor valamennyi piaci szereplő számára elkerülhetővé tenné a gyakran nagy összegű bírságokkal járó hatósági beavatkozást.
A Pénzügyminisztérium (PM) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által létrehozott Magatartási Kódex az országigazgató szerint nem felel meg "A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról" szóló törvény magatartási kódexekre vonatkozó kritériumainak, mivel nem a piaci önszabályozás keretében hozták létre, és a rendelkezések nagy része olyan kötelezettségvállalást tartalmaz, amelyre a törvény hatálya nem terjed ki.
A kódex megpróbálja kiterjeszteni a PSZÁF hatáskörét olyan hitelintézetekre is, amelyek fiókjaik révén vannak jelen Magyarországon - mondta. Ilyen az AXA is, amely a belga felügyelet alá tartozik.(A fióktelepekre az anyaországbeli szabályozás az irányadó, a fogyasztóvédelmi rendelkezések azonban rájuk nézve is kötelezőek.)
Szekeres Tibor hangsúlyozta: egyetért azzal, hogy a banki működés, hitelezés transzparens legyen, a fogyasztók ismerjék jogaikat, de mint mondta, a Magatartási Kódex tele van hibákkal, az AXA ezért nem írta alá. Szekeres Tibor szerint el kell dönteni, hogy a szabályozás önkéntes vagy kötelező legyen, ugyanis, ami önkéntes, az nem lehet kötelező, ami pedig kötelező, az nem önkéntes.
A szakember a hibák közöt említette, hogy a kódex kitér a hitelezés normáira, amit törvények szabályoznak. Addig, amíg a törvényt nem változtatják meg, az az irányadó. Ugyanez érvényes a fogalmakra is - jelentette ki. Azzal kapcsolatban, hogy az életkor nem lehet automatikus elutasítási ok, kifejtette: nem lehet azt szuggerálni, hogy az életkor nem fontos, amikor egy 70 éves ember 35 éves lakáshitelt akar felvenni, ennek figyelmen kívül hagyásával ugyanis a bank megszegi a prudens működés elvét.
Megjegyezte: a lakáshitel Magyarországon azért drága, mert nincs pozitív adóslista. A hitelszerződés díjmentes felmondási lehetőségével kapcsolatban felhívta a figyelmet arra: a költségeket valakinek meg kell fizetnie, ha nem a hitelfelvevőknek, akkor a betéteseknek.
Addig is, amíg az önszabályozó intézményrendszer kialakul, az AXA Bank saját honlapján tájékoztatót tesz közzé a fogyasztói jogokról és a bank kötelezettségeiről, amelyet a fogyasztóvédelemre szakosodott Relevancia Tanácsadó Iroda Kft.-vel együttműködve, a nemzetközi és magyar fogyasztóvédelmi elvek alapján dolgoztak ki - jelentette be Szekeres Tibor. Az AXA kódexét hamarosan saját mediátori gyakorlatának, valamint az Ügyféltanács intézményének leírásával egészíti ki.
Szekeres Tibor elmondta: az ügyféllel probléma esetén a bankon belül próbálnak megállapodni, ha ez nem sikerül, akkor kerül az ügy a külső mediátorhoz, aminek jelképes költségét a bank és az ügyfél fele-fele arányban fizeti. A mediátor javaslatának elfogadása nem kötelező a bank számára, de erősen ajánlott. Ha mindez nem hoz megoldást, az állami szervekhez, bírósághoz lehet fordulni, a bank azonban megegyezésre törekszik - mondta az országigazgató.
hirado
2009.12.02. 11:11