
Évről évre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban. A GfK Hungária Piackutató Intézet adatai alapján a háztartások napi fogyasztási cikkeinek beszerzéséből kiemelkedően magas arány jut decemberre, ugyanakkor ez egyre inkább csökken.
Az elmúlt évben a gyengülés csak a hipermarketeket és a drogériákat nem érintette, mindkettő kiemelkedő teljesítményt hozott. A karácsonyi szezonban az átlagos havi fogyasztáshoz képest továbbra is több fogy a sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből.
Óvatosan költekezünk
2006-ban 25 százalékkal többet költöttünk az év utolsó hónapjában, mint egy átlagos hónapban. 2007-ben ez az arány 20, 2008-ban pedig már csak 16 százalék volt.
A piackutató a 2006 negyedik negyedévétől betervezett megszorító intézkedésekkel és a 2008 októberében kirobbant gazdasági világválsággal indokolja a csökkenést.
Dörnyei Otília, a vállalat ügyfélkapcsolati igazgatója szerint az idei karácsonyra vonatkozó várakozásoknál figyelembe kell venni, hogy az első nyolc hónapban kevesebb élelmiszer és vegyi áru fogyott, emellett pedig a lakosság vásárlási hajlandósága is alacsony a felmérések szerint.
A hipermarketek tarolnak
Az elmúlt évek tapasztalatai szerint különösen kedvelt vásárlási helyszín a széles választékot és mérsékeltebb árakat kínáló hipermarket. Forgalmát tekintve ennek a bolttípusnak a jelentősége nő leginkább decemberben. 2008-ban egyébként a hipermarketeknek és a drogériáknak sikerült kiemelt forgalomnövekedést elérniük az ünnepi szezonban.
Az év utolsó hónapjában hagyományosan több fogy a karácsonyi sütéshez és főzéshez kapcsolódó termékekből. Az átlagos fogyasztáshoz képest harmadával több margarint, vajat, puding- és desszertport és tejszínt vásárolunk.
Sütünk-főzünk ezerrel
50 százalékkal több fogy kakaóporból, vaníliás cukorból és flakonos tejszínhabból, a háztartások pedig csaknem dupla annyi sütőport vásárolnak, mint egy átlagos hónapban. Borból másfélszer annyi, égetett szeszes italból pedig több mint kétszer annyi fogy az ünnepek előtt, mint máskor, csokoládéból pedig több mint két és félszeres a vásárlás. Utóbbinak több mint felét a szaloncukor, a csokoládé figurák és a Mikulás csomagok teszik ki.
Ruhákra kevesebbet költünk
Az év utolsó két hónapjában kiemelkedően magas a ruházati cikkek beszerzése, de ez az arány is csökkent az elmúlt három évben. Kimondottan erősnek számít a karácsonyi szezon a kiegészítők tekintetében, ezek értékbeli forgalma több mint duplája volt az egész évre jellemző kéthavi átlaghoz képest.
50 százalékkal több fogy a sportruházati cikkekből, de kiemelkedő a különböző elektronikai termékek kereskedelme is. Az elemzés szerint a gazdasági válság kitörése óta óvatosabbak a fogyasztók, a csökkenés pedig valószínűleg az idei karácsonyi időszakot is érinti majd.
hirado
2009.11.23. 12:16