
Nem nyereséggel, hanem veszteséggel jár, ha a megvalósul a kormány terve, hogy jövőre 33 vasúti vonalon felfüggesztené a személyszállítást - írja a hirszerzo.hu internetes hírportál.
Nyáron derült ki, hogy a kormány 40 milliárd forinttal kevesebbet adna a közösségi közlekedésre 2010-ben a költségvetésből. Hónig Péter közlekedési miniszter októberben beszélt a részletekről és kiderült az is, hogy a 40 milliárdos megtakarítás valójában csak 2,5 milliárdos vagy 8 milliárdos várt költségcsökkenést jelent majd a MÁV-nál.
Egyébként a 40 milliárdos költségvetési kiadáscsökkenéshez a MÁV-nak egy 48 milliárdos hitelt kell majd felvennie - írja az inernetes lap.
A közlekedési tárcánál nem adták át a hirszerzo.hu kérésére a bezárásra váró vasútvonalak mostani és a bezárás utánra várható költségeit, mint ahogy azt sem árulták el, hogy a helyükre állított buszok üzemeltetése mennyibe kerül majd.
Miért nem lesz ebből megtakarítás?
2007-ben a kormány már végrehajtott egy vonalbezárási akciót, ami kísértetiesen hasonlít a jelenlegi tervekhez: akkor 14 vasúti szakaszt zártak be, azonban az intézkedés eredményei elég különösek: összesen 11 fővel csökkent a MÁV dolgozóinak létszáma a bezárások miatt, de ebből 10-en nyugdíjba mentek, egyet pedig azért rúgtak ki, mert nem fogadta el az áthelyezését. Az akkor bezárt vonalak egy részén jelenleg is zajlik a teherszállítás – közölte Dorner Lajos.
A vonalak felfüggesztésével a MÁV akkor egymilliárd forintos megtakarítást ért el. Azonban ebből az eredményből nem vonták ki a lopáskárokat és az őrzés-védelem költségeit. Vagyis, az akkori megtakarítások gyakorlatilag nem jelentettek megtakarítást - állítja Szép Béla, az MSZP országgyűlési képviselője. Ráadásul azóta sem értékelték a vonalbezárások pénzügyi, gazdasági, szociális és foglalkoztatási következményeit, vagyis a kormányzat valószínűleg nem tudja milyen hatással járnak a most tervezett intézkedések sem.
hirado
2009.11.02. 10:39