HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Összehúzhatja a nadrágszíjat a MÁV és a Volán: 70 milliárdot vonnak el

t: 155

Összehúzhatja a nadrágszíjat a MÁV és a Volán: 70 milliárdot vonnak el

A Nemzetközi Valutaalapnak ígért 40 milliárddal szemben 70 milliárd forintot von el a kormány jövőre MÁV-tól és a Volántól. 2010-től csak a bruttó hazai termék 1 százaléka, azaz 260 milliárd forint jut a közösségi közlekedésre. Ennek alapján ősztől már nem az állam dönti el, hogy hová jár busz vagy vonat, hanem várhatóan a jövő hónap végén megalakuló regionális közlekedési tanácsok. A Fidesz szerint elvonás teljesen ellehetetleníti az ezer sebből vérző vasút, illetve volán társasságokat.

A szerdai kormányülésen elfogadott stratégia megvalósításával a jelenlegi 330 milliárd forint ráfordítás helyett jövőre körülbelül 260 milliárd forintot költhet az állam a MÁV-ra és a Volánra, míg később ez az összeg a magyar gazdaság növekedésének függvényében változhat - mondta a kormányszóvivő.

Szollár Domokos kiemelte: a határozat legfontosabb stratégiai alapelvei közé tartozik, hogy megszűnjön a párhuzamosság a Volán és a MÁV-járatok között, valamint a közösségi közlekedésben létrejöjjön egy regionális rendszer, ahol regionális tanácsok a helyi igények alapján rendelik meg a közlekedési szolgáltatásokat.

A kormány célja, hogy versenyképes közlekedési cégek alakuljanak, amelyek a közösségi közlekedés 2010-es piacnyitása után is megállják a helyüket, míg középtávon egy pénzügyileg fenntartható, magasabb színvonalú közlekedési rendszer valósuljon meg. Szollár Domokos hangsúlyozta, hogy a helyközi közösségi közlekedés biztosítása állami feladat, és az átalakítás az érdekvédelmi szervezetekkel való egyeztetéssel történik majd meg.

Ősszel megalakulnak a regionális tanácsok

Az egyik legfontosabb feladat, hogy az ősz közepére felálljanak a helyi önkormányzatok vagy akár civil szervezetek képviselőit tömörítő regionális tanácsok, amelyek a helyi igények szerint rendelhetnék meg állami vagy magántársaságoktól a szükséges közösségi közlekedési szolgáltatásokat.

A kormányszóvivő elmondta: a MÁV-nál a koncepció szerint a jelenlegi 7700 kilométer vasútvonal 60 százaléka országos, 40 százaléka pedig regionális vonal lesz. A regionális és országos közlekedés jövő évi koncepciójának stratégiáját augusztus 24-ig kell elkészíteniük az érintett szervezeteknek.

Szét kell választani a MÁV pályavasúti, valamint személyszállítási tevékenységét, hogy versenyképes, különálló cégek jöjjenek létre, valamint üzemgazdaságos méretre kell csökkenteni a Volán-társaságok számát. A szóvivő kiemelte: fontos, hogy olyan ingatlanok legyenek a MÁV tulajdonában, amelyekre a társaságnak valóban szüksége van, míg a többi ingatlan kerüljön át a nemzeti vagyonkezelőhöz.

Szollár Domokos hangsúlyozta, hogy az átalakítás egy több éves folyamat, amelynek negatív következményei is lehetnek, azonban mivel még csak a stratégiai koncepció készült el, sem egyes vonalak bezárásáról, sem elbocsátásokról nincs szó.

Fidesz: elvonás helyett fejleszteni kéne

A Fidesz szerint nem lehet további 70 milliárd forintot elvonni a közösségi közlekedés finanszírozásából. Fónagy János, a párt szakpolitikusa szerint közszolgáltatási törvényre lenne szükség, amelyben rögzítenék, mely feladatokat kell az államnak ellátnia.

Az ellenzéki képviselő arra hívta fel a figyelmet, hogy a közösségi közlekedés Európában nem bevételcentrikus, hanem szolgáltatásközpontú. Arra is rámutatott, hogy a magyar közösségi közlekedés lényegében ugyanannyiba kerül, mint Nyugat-Európában, hiszen például "egy helyről veszik az elektromos energiát, az üzemanyagot". A képviselő szerint a közszolgáltatási törvényben az állam leltárba venné, mi a feladata, függetlenül a pillanatnyi finanszírozási lehetőségektől.

hirado

2009.08.08. 10:46

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek