
Az orosz Szberbankkal együtt pályázó Magna ugyanis még mindig nem terjesztette elő végleges vásárlási ajánlatát, miközben változatlanul tartják magukat azok a hírek, amelyek szerint a kínai Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) is "vonzó ajánlattal" pályázik.
A német illetékesek körében többségben vannak azok, akik az osztrák-kanadai konszern szerepvállalását tartják előnyösebbnek, vannak azonban olyan vélemények is, amelyek szerint a BAIC ajánlatát is meg kell vizsgálni. Sőt egyes értesülések szerint a belga pénzügyi befektető, az RHJ International holding is benyújtotta "jelentkezését".
Pénteki értesülések szerint a németországi Opel munkavállalói előnyben részesítik a Magna ajánlatát, és ezt támogatja a többi között az üzem alkalmazottait tömörítő IG Metall szakszervezeti szövetség is. Az IG Metall ugyanakkor arra szólította fel a konszernt, hogy mielőbb terjessze elő végleges vásárlási-együttműködési ajánlatát. A hírek szerint mindezt az Opel anyavállalata és a Magna között még tisztázatlan kérdések hátráltatják, különös tekintettel az új üzemi struktúrákra, továbbá a General Motors technológiáinak alkalmazásáért történő ellenszolgáltatásra.
A végleges megegyezést nehezíti, hogy az Opel esetében rendkívül sokszereplős "mentőakcióról" van szó. Abban érintett az amerikai és a német kormány - amely milliárdos hitelgaranciával támogatja az ügyletet -, érintettek a németországi üzemeknek otthont adó tartományok, továbbá az alkalmazottak és az Opel-kereskedők, amelyek szintén szerepet vállalnak az új Opel létrehozásában. És természetesen a fő érintett a tervezett új konzorciumban az osztrák-kanadai Magna, amely a Szberbankkal és a GAZ autógyárral közösen "nyert" az első körben.
Az Opel rüsselsheimi üzemi tanácsának vezetője pénteken azt nyilatkozta, hogy nézete szerint továbbra is a Magna a legesélyesebb. Klaus Franz azt hangoztatta, hogy az ajánlatot az anyavállalat, a General Motors is elfogadta, ugyanakkor egyetértett a Magnával együttműködő orosz Szberbank vezetőjének azon kijelentésével, amely szerint a megállapodást a General Motors "agresszív tárgyalási taktikával" hátráltatja.
A Magna mellett foglalt állást pénteken osztrák kollégájával tárgyalva Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter, és ugyancsak az osztrák-kanadai konszernt biztosította támogatásáról - szintén pénteken - két érintett német tartomány, Hessen és Türingia miniszterelnöke is. Roland Koch hesseni miniszterelnök - sokak véleményét megfogalmazva - úgy foglalt állást: a kínai BAIC túl kis vállalat ahhoz, hogy egy európai autógyár-óriás felépítésében stratégiai partnerként a vezető legyen.
Korábbi értesülések szerint a Magna azt ígérte, hogy július 15-ig előáll az Opel átvételével kapcsolatos végleges szerződéssel
hirado
2009.07.11. 09:36