
Bár az új miniszter haladékot adott a bezárásra ítélt vasúti szárnyvonalaknak, a kormány csak elodázta a döntést. A Vasutas Települések Érdekképviselete év eleje óta nem kapott választ a mellékvonalakat továbbüzemeltető térségi vasutak finanszírozási kérdéseire.
38 vasúti szárnyvonal jövője bizonytalan tavaly óta. 26 mellékvonalat térségi vasút formájában továbbüzemeltetnének az önkormányzatok, szándéknyilatkozatukat el is juttatták a közlekedési tárcának. Ezeken a szakaszokon a minisztérium december közepéig, a jövő évi menetrend életbe lépéséig, megrendelte a személyszállítást. Az állam tehát egy évet szánt az átállásra. 12 szárnyvonalra az önkormányzatok nem tettek előzetes ajánlatot, ezért az állam csak május végéig rendelte meg a közszolgáltatást. A határidőt az új közlekedési miniszter decemberig kitolta. A haladék hivatalos indoka a koalíció felbomlása és a kormány szerkezetének átalakítása.
Nemcsak a közösségi közlekedés akadozik a szárnyvonalak mentén, hanem az állam és az önkormányzatok közötti egyeztetés is. Ezt már a vasutas települések érdekképviseletének elnöke, Csanádi István mondja. Térségi vasutat gazdasági társaság üzemeltethet, meglehetősen szigorú szakmai- és pénzügyi feltételekkel. Az engedélyhez egy évi működés fedezetét kell igazolni. A pálya üzemeltetéséhez, a személy- és teherszállításhoz további papírok kellenek. A személyszállításra az állam szerződést köthet a társasággal. Ebben az esetben a jegyárakat a megrendelő szabja meg, a cég pedig jogosult az állami árkiegészítésre.
Az előző, tehát SZDSZ-es irányítású közlekedési minisztérium az első félév végétől írta volna ki a több lépcsős, közbeszerzési eljárást a térségi vasutakra. Maga a vasúti pálya állami tulajdonban maradna, a nyertes 25 évre kapná meg a működtetési jogot a vagyonkezelői szerződés aláírásával. A személyszállítást viszont legfeljebb 1+1 évre rendelné meg tőle az állam.
hirtv.hu
2008.05.11. 11:38