
Véget ért az egész napos BKV-sztrájk pénteken éjfélkor. Az éjszakai járatok pénteken este tizenegy órakor indultak el, a műszaki dolgozók és a kiszolgáló személyzet munkabeszüntetése pedig éjfélkor ért véget. A sztrájkbizottság szóvivője szerint fegyelmezettek és higgadtak voltak a dolgozók.
A BKV 40 éves története alatt nem volt még példa ilyen hosszú munkabeszüntetésre.
Az egész napos BKV-sztrájk pénteken nulla órakor kezdődött. A műszaki és kiszolgáló személyzet éjféltől, a járművezetők pedig üzemkezdettől (4:30) léptek sztrájkba, miután a csütörtöki tárgyaláson sem tudtak egyezségre jutni a szakszervezeteket képviselő sztrájkbizottság és a közlekedési társaság vezetősége.
A pénteki egész napos sztrájk támogatottsága a járművezetők körében 95 százalékos volt; nem közlekedett egyetlen busz, metró, HÉV és trolibusz sem a fővárosban. Budapesten 1.300 busz és mintegy 600 villamos dolgozik egy átlagos napon.
A sztrájk ellenére néhány villamos és busz közlekedett: az 1-es, a 6-os, a 17-es és a 18-as jelzésű villamos (összesen huszonkét kocsi járt a fővárosban) és a BKV Zrt. alvállalkozóinak buszjáratai.
Péntek kora délutánig a közlekedésben nem okozott komolyabb fennakadást a BKV Zrt. (VT Transman és Nógrád Volán) alkalmazottainak munkabeszüntetése, a főpolgármester szerint azért, mert dolgozók tízezrei vettek ki szabadságot, és cégek sokasága állt le részben vagy egészben.
A gépjárművek mellett több kerékpárost lehetett látni az utakon, a Hajtás Pajtás Közhasznú Egyesület szóvivője szerint a kerékpáros-forgalom akár a szokásos háromszorosára is növekedhetett a sztrájk miatt.
Pénteken reggel támadás érte a II. kerületi Szép Ilona kocsiszínt, amelyre valamilyen robbanószert dobtak, de csak egy villamosban keletkezett kár. Ismeretlenek légfegyverből származó acélgolyókat lőttek ki a BVK Fehérvári úti villamosremízére; sérülés egyik esetben sem történt.
Az önkormányzatok által fenntartott iskolák többségében és több fővárosi egyetemen tanítási szünetet rendeltek el, de az MTI péntek délelőtti körképéből az derült ki, hogy azokban az iskolákban, ahol tanítottak, általában a diákok fele jelent meg.
A szakszervezetek annak ellenére sem álltak el a munkabeszüntetéstől, hogy a városvezetés csütörtök délután garanciát vállalat arra, hogy augusztus végéig kidolgoztatja a BKV rövid-, közép- és hosszú távú finanszírozási koncepcióját. A főpolgármester-helyettesek ugyanis hangsúlyozták: a főváros egyedül nem tudja megteremteni a BKV pénzügyi stabilitását, ezért folyamatosan tárgyal a kormány és a BKV szolgáltatási területen működő agglomerációs önkormányzatok vezetőivel a közös megoldásért.
Szakszervezeti vezetők szerint ez nem jelent garanciát arra, hogy teljesül az az érdekképviseleti követelés: oldják meg megnyugtatóan a BKV gazdasági problémáit. Szerintük csak általánosságokat fogalmaztak meg a főpolgármester-helyettesek által aláírt dokumentumban, a munkáltató pedig nem tett az asztalra újabb javaslatot, s a paraméterkönyv tervezetét sem vonta vissza.
hirado
2008.04.19. 11:07