HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Hétfőn megbénul Budapest közlekedése

t: 90

Hétfőn megbénul Budapest közlekedése

Hétfőn megtapasztalja a Budapesten és környékén élő három és fél millió ember, mi történik, ha tízezer BKV-dolgozó sztrájkol. Ennek ugyanis szinte száz százalék a valószínűsége, miután a tegnapi tárgyalásokon sem született egyezség a BKV menedzsmentje és munkabeszüntetésben részt vevő húsz szakszervezet között. A főváros nem hajlandó visszavonni a járatritkítási programot, és garanciát sem kíván adni a nyolcvanmilliárd forintos hiánnyal küzdő társaság finanszírozására. Mivel az érdekvédők e két követelését elutasítják, hajnali üzemkezdettől délután egyig a dolgozók nyolcvan százaléka nem veszi fel a munkát.

Nemcsak a követelések, hanem a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatások ügyében is fényévnyi távolságra állnak tárgyaló felek. A szakszervezetek hajlandók működtetni az éjszakai járatokat, ami félórás-órás járatsűrűséget jelent, száz busszal. Ezekhez csatlakozhatnak a BKV alvállalkozói, a Nógrád Volán és VT Transman buszai, így akár tizenöt százalékos teljesítmény is elérhető. A BKV ezzel szemben csúcsidőben ötvenszázalékos felszíni forgalmat követel, beleértve a kötött pályás járműveket is, amelyekből az érdekvédők egyet sem akarnak elindítani.

A BKV tárgyalási stratégiájának abszurditását jól jelzi, hogy a metró esetében százszázalékos teljesítményt vár el elégséges szolgáltatásként. Hasonlóképpen, mint szeptemberben, amikor egy nappal a sztrájk előtt sikerült megegyezni. Akkor a kellő indoklás nélküli csoportos létszámleépítés miatt készültek munkabeszüntetésre, az idén is hasonló a helyzet. A járatritkítás miatt két villamoskocsiszín bezárása, és száz busz forgalomból való kivonása várható, ami akár ezer dolgozó kenyérkeresetét is fenyegeti. A szakszervezetek ezen felül a BKV működési hiányának előteremtését is kérik, méghozzá hosszú távon. A források felkutatásában azonban sem a pénzügyi, sem a gazdasági tárca nem kíván részt venni, a főváros magára maradt az évi tízmilliárdos lyuk betömésével.

A tárgyalásokon képviseltette ugyan magát Hagyó Miklós (MSZP) városüzemeltetési főpolgármester-helyettes, de a megjelenő tisztviselő semmilyen felhatalmazást nem kapott. Türelmet kért, miközben nem vitatta, a járatritkítással nem lehet megoldani a BKV anyagi gondját, és hogy itt az idő hosszú távú megoldást találni a finanszírozására.

A megegyezésre két nap maradt. A három-hat százalékos teljesítménycsökkentéssel két-három milliárdot akarnak megtakarítani. A Vasutasok Szakszervezete közleményben tudatta, szolidáris a munkahelyük megőrzéséért küzdő dolgozókkal. A BKV bírósághoz fordul, mert jogszerűtlennek tartja a sztrájkot.

Magyar Hirlap

2008.04.05. 11:30

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A HÍR KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb hirek