
Hiába újítottak fel itthon több vasútvonalat is, az elmúlt tíz évben nemhogy csökkent, de volt ahol, hogy nőtt a vonatok menetideje - írja a Magyar Nemzet.
A Budapest-Bécs expressz például ugyanúgy három órás menetidővel jár, mint tíz éve, pedig azóta 25 milliárd forintot költöttek a vonal korszerűsítésére. A Budapest-Cegléd-Szolnok vonalon 20 perccel nőtt az utazási idő.
Szálka Miklós közlekedési mérnök szerint a megoldást egy közszolgáltatási törvény jelentené, amely kizárná, hogy állami cég vesztességgel tervezze költségvetését. Amíg ez nincs, folytatódik a gyakorlat: a kormány mindig annyi pénzt csepegtet, amivel épp túlélik az adott évet.
Ha nincs pénz egy vasúti pálya karbantartására, akkor úgynevezett lassújelet raknak ki, és a szerelvényeknek csökkentett sebességgel kell haladniuk.
Az Európai Uniótól a tervek szerint 2007 és 2013 között 500 milliárd forint érkezik felújításra, ez azonban a teljes magyar pályaszakasz 10 százalékának korszerűsítésére elég. Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke szerint nemcsak a pénz kevés, hanem a szakértelem is.
hirado
2008.04.03. 09:40