HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > A piac előbb-utóbb "beárazza" a kormányfő-váltást, ha tovább gyengül Gyurcsány pozíciója

t: 70

A piac előbb-utóbb "beárazza" a kormányfő-váltást, ha tovább gyengül Gyurcsány pozíciója

A gazdasági szereplők szemszögéből nézve jelentősen emelkedett Magyarország politikai kockázata a népszavazás után - derül ki a Political Capital Kockázat-előrejelző Divíziójának kockázati figyelmeztetéséből. A hirado.hu-nak elküldött dokumentumban az elemzők tíz pontban rangsorolták a rövid-, a közép- és a hosszútávú kockázatokat.

Az első rövidtávú kockázat, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfő pozíciója stabil, de gyengül. Az elemzők arra figyelmeztetnek, ha a miniszterelnöknek nem sikerül elérnie az MSZP népszerűségének emelkedését, akkor pozíciója nemcsak a pártvezetés, a frakciótagok, hanem a párttagság körében is meggyengülhet. Ez esetben megnő az esélye a miniszterelnök-cserének.

A vizsgálat megjegyzi, a 2008. januári pénzpiaci események megmutatták, minden hír, amely a kormányfő meggyengülését jelzi, azonnali reakciót vált ki a forintárfolyamban. Ha a miniszterelnök pozíciója tartósan gyengül, akkor a piac előbb-utóbb "beárazza" a kormányfőváltást, vagyis ha a következő hónapokban nem változik az MSZP és a kormányfő támogatottsága, akkor év végére a piac pozitívan fogadna egy olyan személycserét a miniszterelnöki poszton, amely garantálná a reformok folytatását és a költségvetési szigort.

A 2008. március 9-i magyarországi népszavazás egyedi a demokratikus országok történetében, hiszen nagyon ritka az olyan eset, amikor valamilyen kivetett díj eltörlését népszavazásra bocsátották volna. A közelmúltban Szlovákiában történt hasonló népszavazás az ottani reformok visszafordításáról, de szomszédunknál a referendum érdektelenségbe fulladt és kudarcot vallott.

Más országokban vagy az Alkotmány, vagy a törvények, vagy a politikai elit önmérséklete, a szokásjog az akadálya, hogy ilyen népszavazásokat tarthassanak. Tehát a március 9-i magyar népszavazásnak már a puszta ténye is meglepetés volt a külföld számára, miközben a váratlanul magas részvétel is komoly következményekkel jár a jövőre nézve.



A következő kockázat, hogy a koalíciós feszültségek felerősödnek. Mint írják, a koalíciós kapcsolatokért felelős államtitkár, Horn Gábor "elszólása" felerősítheti azt az álláspontot az MSZP-ben, hogy a kormány és a reformok népszerűtlenségéért elsősorban az SZDSZ által irányított egészségügyi reform vélt vagy valós hibái tehetők felelőssé. Továbbra sem valószínű, de a népszavazást követő koalíciós válságkezelés súlyos elhibázottsága esetén immár elképzelhetővé vált az a forgatókönyv, hogy a koalíció felbomlik, és az előrehozott választások elsöprő - akár kétharmados - jobboldali győzelemhez vezetnek. Ennek jelenleg felmérhetetlen közép- és hosszú távú gazdaságpolitikai következményei lennének.

A harmadik rövidtávú politikai kockázat, hogy a Fidesz politikai stratégiája nem fog változni: a párt a jóléti típusú osztogató, illetve antikapitalista üzenetekre építi majd politikáját, és a párton belül a konzervatív ideológiai vonal tartósan meggyengül.

Húzd meg, ereszd meg

A középtávú politikai kockázatok között szerepel, hogy a referendum után - amennyiben a hatályos népszavazási törvényt nem változtatják meg - az ország kormányozhatósága kérdésessé válik. A jövőben ugyanis bármilyen kormány kerül hatalomra, a választókra nézve anyagi terhet jelentő intézkedések egy referendummal érvényteleníthetők.

Emellett az ún. "választási költekezési csapda" 2010-ben is érvényesülhet, amennyiben a kormány a népszerűség emelése érdekében fellazítja a költségvetési szigort. Az újra elszabaduló költségvetés instabilitást hozhat a forint árfolyamában, az inflációban, továbbá elbizonytalanítja a külföldi befektetőket és pénzpiaci szereplőket.

Demagóg választási kampányok

A népszavazásból a politikai elit azt a következtetést vonta le, hogy a magyar választókat kiadási, jóléti jellegű ígéretekkel lehet megnyerni - írják a középtávú kockázatokmközött. Így aki eséllyel akar indulni a 2010-es választáson, annak ígérnie kell, és ami még kockázatosabb, a költekezési ígéreteket be is kell tartani.

Mint írják, az Alkotmánybíróság döntése fokozta a jogi bizonytalanságot, mivel az olyan szektorokban tevékenykedő magánbefektetők, ahol az állami szerepvállalás jelentős, magasabb jogi és politikai kockázatokkal kénytelenek szembesülni.

A 22-es csapdája

A hosszú távú politikai kockázatok között szerepel a tartós magántőke- és piacgazdaság-ellenesség. A referendum további tanulsága, hogy a magyar közvélemény továbbra is fogékony az antikapitalista, etatista demagógiára, vagyis az ilyen jellegű társadalmi attitűdök az elmúlt 20 évben alig változtak.

Ezt a továbbélő attitűdöt erősíti a politika szavazatmaximalizáló logikája: a választáson győzni kívánó pártnak az az érdeke, hogy erre az attitűdre reagáljon, olyan üzeneteket fogalmazzon meg, amelyeket a választók szívesen hallanak. Ez egy 22-es csapdája, mivel a társadalom attitűdje magától nem változik, a politikai elit pedig, amely ezen változtathatna, nem érdekelt abban.

Állami függőség versus öngondoskodás

Az öngondoskodás tartósan alacsony szintje prognosztizálható Magyarországon. A megtakarítási és befektetési szokásokkal kapcsolatos mutatók szerint ezen a téren aggasztó a helyzet. A népszavazás eredménye azt jelzi, hogy az etatizmus, az államtól való függőség széles választói kör igénye, és ezen a területen sem tapasztalható elmozdulás.

Az elemzők végül a parlamentáris berendezkedéssel szembeni bizalmatlansággal zárják az összeállítást. Mint írják, ha a közvetlen demokratikus eszközök tartós elemeivé válnak a mindenkori kormányokkal szemben kialakított politikai gyakorlatnak, úgy a kormányozhatóság kérdésén túl, a képviseleti rendszer egészének legitimitása gyengülhet meg.

hirado

2008.03.12. 11:48

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek