
Míg másfél évtizede folyamatosan nőtt a hazai újautópiac, a kereskedők idén már annak is örülnének, ha legalább szinten maradnának az eladások - olvasható a Népszabadságban.
A kereslet csökkenése rendet vágott a szakmában: a hazai autószalonok száma 1100, a mögöttük álló tulajdonosoké azonban a korábbi 720-ról három év alatt 600-650-re csökkent. A lap azt írja: a motiválatlan eladók többsége elhagyta a szakmát, most teljes nemzedékváltás tapasztalható. A vevőszolgálatokra különösen nehéz szakembereket találni, és autóvillamossági műszerészből is kevés van.
Egy év alatt öt százalékkal drágultak az új autók, Európa és Magyarország egyaránt leértékelődött a gyártóknál, nem vagyunk már a legolcsóbb piac, a fejlődő térségekben könnyedén értékesítik az itteni mennyiségnek a többszörösét. A gyártók szerint az európai piac csak nyeli a pénzt, mert a szigorú környezetvédelmi és biztonságtechnikai előírások növelik költségeiket. Indiában, Kínában, Oroszországban és Dél-Amerikában nagyságrendekkel jobb árrésekkel tudnak működni.
Itthon tavaly nem a regisztrációs adó miatt estek vissza az eladások, hiszen annak bevezetésekor megszűnt a 10 százalékos fogyasztási adó, és kiegyenlítették egymást az adóterhek - állítja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke.
A regisztrációs adó egyedül a nagy kategóriában vetette vissza piacot. Azért közlekednek sokan külföldi rendszámmal, mert a tízmilliós kocsiknál akár két-hárommillió forintot lehet így megtakarítani. A Gémosz már korábban javasolta a pénzügyi kormányzatnak, hogy a regisztrációs adó mértékét 1,2 millió forintban kellene maximálni, így legalább tízezerrel több luxusautó kelne el itthon, és növelné a magyar költségvetés bevételét, amely szerinte így jelenleg 20 milliárd forintnyi áfa- és regisztrációsadó-bevételtől esik el.
Gablini az idén már nem számít további visszaesésre, legalábbis összességében, mert amíg a haszonjárművekből több, éves szinten a személyautókból kevesebb kel majd el. A teherautók piacát jelentősen javíthatják azok a környezetvédelmi szigorítások, melyek szerint a rossz műszaki állapotú Arók, Barkasok, IFA-k és Zukok nem hajthatnak be Budapestre. A húszévesnél öregebb átlagkorú teherjármű-állomány még napjainkban is több mint húszezer darabot jelent, ezek cseréje nemcsak környezetvédelmi, hanem autópiaci szempontból is jelentős tétel. A modellváltás különösen a 8-10 tonnás áruterítő kategóriát lendítheti fel.
A Gémosz előrejelzése 170 ezer személyautóról és 21 ezer haszonjárműről szól. Gablini azt állítja, nincs okunk szomorkodni, nagyjából ekkora a valós magyar piac, és tartósan ezzel lehet számolni.
Januárban és februárban 25,8 ezer új személyautó kelt el a magyar piacon, ami a JATO összeállítása szerint másfél százalékos növekedést jelent a tavalyi év első két hónapjához képest. A 3300 kishaszonjármű 9,6 százalékos bővülést jelent.
hirado
2008.03.04. 09:53