
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) azért szüntette be a munkát, mert vasárnap sem született megállapodás a MÁV Zrt-vel és a személyszállításért felelős MÁV Start Zrt-vel a bérfejlesztésről. Nem született egyezség az úgynevezett még elégséges szolgáltatásról sem.
A szakszervezet a vasúttársaság munkavállalói részére nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből, illetve a MÁV Start dolgozói részére 10 százalékos alapbérfejlesztést szeretne elérni a 2008-as bérfejlesztésen kívül. A vasúttársaság szerint a követelések teljesíthetetlenek.
A VDSzSz ezért hétfőn hajnali három órától ismét sztrájkot hirdetett meg. Gaskó István az érdekképviselet elnöke vasárnap azt mondta, hogy még nem döntötték el, hogy meddig sztrájkolnak. A vasúttársaság közleménye szerint a vonatok közlekedése kiszámíthatatlan, az utasok késésekre, járat-kimaradásokra és útvonal-rövidülésekre számíthatnak.
A MÁV-nak közben sikerült megállapodnia a Volánbusszal és a BKV-val, így a menetrendszerinti buszokon elfogadják a vonatbérleteket. A sztrájk ideje alatt fel nem használt vonatjegyeket a vasúttársaság a munkabeszüntetés vége utáni harmadik napig visszaváltja.
A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút vonalain a vonatok a sztrájk ideje alatt is közlekedni fognak. Igaz a megszokottól eltérően a vonatok nem a MÁV állomásról, hanem a GYSEV pályaudvarról indulnak menetrend szerint, valamint oda is érkeznek meg. Az InterCity vonatok a MÁV vonalait érintő sztrájk miatt nem közlekednek.
A bérekről az egyeztetések hétfőn délelőtt 11 órakor folytatódnak a MÁV és a MÁV Start vezetői, valamint a VDSzSz képviselői közt.
Október vége óta ez már a hatodik sztrájk a vasúton. Volt két órás, hat órás és határozatlan időre meghirdetett munkabeszüntetés is. A különböző vasutas érdekképviseletek demonstráltak egyebek mellett a mellékvonalak bezárása, az egészségügy átalakítása ellen is.
A MÁV a sztrájktörvénnyel ellentétesnek tartja azt, hogy a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) a sztrájk alatt nem biztosítja a még elégséges szolgáltatást - közölte a MÁV hétfőn reggel az MTI-vel. A vasúttársaság álláspontja szerint az iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis - a törvény értelmében - a még elégséges szolgáltatásoknak erre ki kell terjednie.
Gelencsér László, a VDSZSZ vezető ügyvivője a MÁV közleményére reagálva az MTI-nek elmondta: a sztrájktörvényben az szerepel, hogy munkabeszüntetés esetén a "minimális szolgáltatásokról tárgyalásokat kell folytatni."
A munkáltatóval történt eddigi tárgyalások alatt a szakszervezet több javaslatot is tett a minimális szolgáltatásra: minden vonalon közlekedhet egy vonatpár - egy reggel és egy délután - illetve a MÁV-nak lehetősége lett volna plusz húsz vonatpárt járatnia. Erre a munkáltató nemet mondott - tette hozzá.
Egy másik - a minimális szolgáltatásra tett - javaslat szerint reggel és este két-két órán keresztül közlekedhettek volna a meghirdetett menetrendben szereplő járatok, illetve annyi, amennyit a MÁV indítani tudott volna ebben a két idősávban - részletezte Gelencsér László.
A vezető ügyvivőnek egyelőre nem volt újabb információja a sztrájkról, csak annyit tudott hozzátenni a már korábban elmondottakhoz, hogy sok, nem a VDSZSZ soraiba tartozó munkavállaló is csatlakozott a határozatlan időre meghirdetett sztrájkhoz.
hirado
2008.02.04. 10:26