
Egy ember meghalt, két ember súlyosan, egy könnyebben megsérült, amikor balesetet szenvedett egy katonai helikopter a Szolnok megyei Óballa településnél, Törökszentmiklós mellett csütörtök este; a gép kiégett - közölte Dobson Tibor katasztrófavédelmi szóvivő és a honvédség az MTI-vel.
Dobson Tibor közölte: húsz tűzoltó vonult hat járművel a helyszínre
A honvédség közleményben tudatta: csütörtökön 18 óra 19 perckor az MH 86. Szolnok Helikopterbázis állományába tartozó Mi-8 típusú helikopter kiképzési feladat végrehajtása közben, Törökszentmiklóstól nyolc kilométerre északra, lakott területen kívül, kijelölt gyakorló területen földnek ütközött, kigyulladt majd kiégett.
A mentés folyamatban van, a baleset körülményeinek kivizsgálása a szakértők bevonásával folyik - közölte a honvédség.
Mind a három sérültet a szolnoki Hetényi Géza Kórházba szállították, egyikük égési sérüléseket szenvedett, a másik súlyos sérültnek mellkasi és koponyasérülése van. A könnyebben sérült zúzódásos sérüléseket szenvedett - mondta Sélleiné Márki Mária, a kórház főigazgatója.
Szekeres Imre honvédelmi miniszter és Havril András vezérkari főnök a helyszínre utazott. Az Estében Bocskai István a Honvédelmi Minisztérium szóvivője, elmondta, hogy a pilóták a leszállást gyakorolták, eközben a helikopter megpördült, az oldalára borult és kigyulladt. A személyzet három tagja kiugrott a járműből, egy technikus azonban nem tudott kimenekülni.
Szekeres Imre sajtótájékoztatóján elmondta: információi szerint a sérültek eszméletüknél vannak, így még csütörtökön éjszaka meglátogatják őket a kórházban. A miniszter részvétét fejezte ki az elhunyt hozzátartozóinak.
Havril András vezérkari főnök elmondta: ez nem különleges repülési gyakorlat volt, az éjszakai leszállás rutinfeladatnak számít. A vezérkari főnök szerint korai még a baleset okairól beszélni, ezt még vizsgálják. Havril András azt cáfolta, hogy a járművel egy külföldi bevetésre gyakorlatoztak volna a katonák.
Az 1967-ben rendszerbe állított Mi-8 széles körben elterjedt, szovjet gyártmányú gép. Főleg szállítóhelikopterként alkalmazzák, de emellett elláthat felderítő-, tüzérségi megfigyelő, mentő- és támadófeladatokat is.
A Mi-8-as kéthajtóműves helikopter. Akkor is a levegőben maradhat, ha az egyik hajtómű leáll, vagy az ellenség leállítja.
A helikopter 21,3 méteres rotorátmérővel rendelkezik, a törzs hossza 18,2 méter, magassága 5,65 méter, szélessége 2,5 méter, és 11.000 kilogramm a tömege.
A sorozatgyártás kezdete óta mintegy 7.000 darab készült belőle és a kelet-európai országok mellett ez a típus teljesít szolgálatot Afganisztán, Banglades, Egyiptom, Etiópia, Finnország, Irak, Észak-Korea, Pakisztán, Peru, Szomália, Jemen, Szíria és Vietnam légi haderőiben.
A nullszériás modelleket is beszámítva legalább hat különböző változat ismert. A felfegyverzett és általános feladatok végrehajtására a Hip-C, a Hip-E és a Hip-F típusok alkalmasak. Valamennyi jellemzője a hátsó, nyitható teher térajtók a gép 32 katona vagy 4.000 kilogramm szabálytalan alakú teher szállítására képes.
A Wikipedia internetes lexikon adatai szerint a Magyar Honvédség nyolc Mi-8T illetve Mi-9-es helikopterrel rendelkezik.
Összeállítás a magyar katonai légibalesetekről 1998 óta:
1998. július 4. - A szabadszállási városi nap alkalmából tartott bemutatón - manőverezés közben - lezuhant egy Zlin-142 típusú kétszemélyes oktatógép. A gépen tartózkodó két személy szörnyethalt. A gép a lakott területhez közel lángolva csapódott a földbe, de más sérülés nem történt.
1998. július 23. - Kecskeméten az augusztus 22-23-i nemzetközi repülőnap előkészületeiről tartott szakmai sajtóbemutatón lezuhant egy MiG 29-B típusú vadászrepülőgép. Az első osztályú vadászpilóta életét vesztette. Ez volt az első az 1993-ban Magyarországra érkezett 28 darab MiG 29-es közül, amely lezuhant.
1999. június 3. - Kiskunhalas térségében műszaki meghibásodás miatt kényszerleszállást kellett végrehajtania a Magyar Honvédség egyik Mi-24-es helikopterének. A kényszerleszállás közben senki nem sérült meg, és anyagi kár sem keletkezett.
2001. április 12. - Kiképzés közben összeütközött két Mi-24 típusú katonai helikopter a Veszprém megyei Gyulafirátót térségében, a Magyar Honvédség központi gyakorlóterén. A gépek kényszerleszállást hajtottak végre, amely során az egyik helikopter kigyulladt. Két katona meghalt, ketten megsérültek.
2002. október 29. - Műszaki hiba miatt Kassa közelében lezuhant egy szlovák felségjelet viselő Albatros L-29 típusú gyakorló repülőgép, de a gép két magyar pilótája katapultált és sérülés nélkül ért földet. A magyar pilóták a kassai Stefánik Repülőakadémián továbbképzésen vettek részt.
2003. november 13. - Szolnoktól északra, Tiszagyenda mellett kiképzési repülés közben lezuhant a honvédség egy JAK-52 típusú gyakorlógépe, a két pilóta életét vesztette. A tragédiát a vizsgálatok szerint nagy valószínűséggel a motor túlzott lehűlése és porlasztójának eljegesedése okozta.
2005. május 11. - Lezuhant egy MiG-29-es vadászgép Kecskeméten - lakott területen kívül - gyakorlórepülés közben, miután repülés közben leállt a repülőgép egyik hajtóműve. A pilóta katapultált.
hirado
2008.01.31. 23:15