HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Beszélő panaszkönyvek! Ne féljen reklamálni

t: 98

Beszélő panaszkönyvek! Ne féljen reklamálni

Tombol a nyár, tombolunk a büfé előtt sorban állva. Mérgelődünk, ha meleg a sör, ha hideg a kolbász. Ha látjuk, hogy a nyári munkát kóstolgató fiatal lány újságpapíron szeleteli a sajtot, majd lereszeli, cigarettával szájában. Néhány perc múltán unottan morzsolgatja lángosunkra. Hol van ilyenkor az ÁNTSZ - kérdezgetik az éhes vendégek. Dr. Ócsai Lajost, az Országos Tisztifőorvosi Hivatal Járványügyi Főosztályának vezetőjét a következőkről számolt be:
"Kétféle rend létezik, az egyik a terv szerinti ütemezés. Különböző egységeknek eltérő kockázati besorolása van. Ez dönti el azt, hol, milyen gyakorisággal kell ellenőriznünk. Például, csak csomagolt élelmiszert forgalmazó üzletet elég három évente ellenőrizni. Olyan boltok, ahol felvágottakat, sajtot szeletelnek, hűtött árut árusítanak, gyakrabban - évente - ellenőrzünk. A közétkeztetéssel foglalkozó, cukrászműhellyel is rendelkező vállalkozásokat akár három havonta is látogatjuk. Vannak akciós ellenőrzések, főleg most, a nyári idegenforgalmi szezonban."

A turisták által kedvelt egységek általában nem folyamatosan, csak szezonális jelleggel működnek. Két idény között változhatnak a tárgyi, és személyi feltételek. Új a tulajdonos, vagy a bérlő, változik az épület beosztása, profilt váltanak. Az itt dolgozók legtöbbje szakképzetlen, nincs egész évre biztosított munka, a profi munkaerő az állandóan üzemelő egységekben keres, és talál munkát. Az alkalmazottak szakmai, higiéniai ismeretei bizony hagynak kívánni valót maguk után. Hiányos ismeretekkel nem tudnak megfelelni azon követelményeknek, melyek az élelmiszerforgalmazás területén elvárhatóak.

"Sokszor ér minket vád, hogy csak hibákat keresünk, ez tévedés" - állítja Ócsai Lajos. "Az idegenforgalmi idény előtt végeztünk fiktív ellenőrzést a Balaton északi és déli partján. Senkit nem büntettünk. Jegyzőkönyvet kaptak, papíron számlát, lássák, mi lett volna a következmény, ha az ellenőrzést élesben végezzük. Ezután két héttel már valós vizsgálatok történtek, gyakran lehangoló eredménnyel."

A strandoló állampolgárok is tekinthetőek ellenőröknek. Többet, több helyen látnak. Sajtot reszelő, lángosra sajtot morzsoló kezek a következő percben pénzt számolnak. Húst klopfolnak, lépcsőre helyezett újságpapíron. Van értelme szólni, vagy örüljünk, hogy sorra kerültünk? Ócsai elmondta, egyértelműen szabálysértésekkel találkoztunk. 2004 május elsején beléptünk az unióba. Az átvett előírások nem tételesen, de világosan fogalmaznak, például a kéz nem érintkezhet a termékkel és a pénzzel. A terméket védik az eladótól. Hazánkban sajnos azok is megélnek, akik az alapvető higiéniai előírásokat sem tartják be. Ha minimális túlkínálat lenne, a vevő választhatna, hol vásárolja meg például a sajtos lángost.

A civil kontroll gyakran többet ér, mint a hatóság tevékenysége. A vevő a civil kontroll oszlopos tagja, mindenhol jelen van. A hatóságok - a leépítések miatt - képtelenek követni a szabálysértéseket, a szabálytalankodók lépéselőnyben vannak. De azért is érdemes panaszkodni, mert bármelyik szerv is megy ellenőrizni, a panaszkönyvet megnézi. Ha a bejegyzett hiányosságokat nem küszöbölte ki az üzemeltető, sokkal nagyobb szankciókat von maga után, mintha első kézből a hatóság találkozott volna a problémával. A panaszkönyv elsődleges szerepe nem üzenő könyv a hatóság felé, hanem üzenet az üzemeltetőnek a vevőtől, mit nem csinált véleménye szerint helyesen. A vezető feladata utánajárni, a kifogás jogos volt, vagy sem. A panaszkönyv legyen híd fogyasztó és üzemeltető között, a hatóság közbenjárása nélkül.

hirado

2007.07.31. 10:16

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek