
A világméretű gyorsétteremláncok jó része megszenvedte első éveit a magyar piacon, amely nem alkalmazkodott a Nyugaton bevált módszerekhez, jó részük nagyot hasalt nálunk a kilencvenes években, és közülük nem egynek súlyos százmilliókba került a próbálkozás - derül ki a Népszabadság terjedelmes összeállításából.
A korai magyar gyorséttermi kísérletek hamar elbuktak, nem is nagyon emlékszik senki rájuk, kivétel talán a Főzelékfaló, amely ma már hat egységgel működik. A letisztulás után a 130-140 étteremből álló, százmilliárdos forgalmat felmutató piac harmada a McDonaldsé lett, amely gyorsan étlapra vette a hazai közönség ízlésének is megfelelő menüt, és alkalmazkodott a többi helyi sajátossághoz is. Jóval mögötte jár a 19 éttermet üzemeltető Burger King, majd a 10 egységet működtető Pizza Hut, a 8 étteremmel dolgozó, de bővítést tervező Kentucky Fried Chicken és a hálózatát hamarosan 12 tagúra hizlaló Subway következik.
A tengerentúli láncok térhódítása után azonban most az európaiak is benyitnának a magyar piacra. Állítólag a jelentkezők között van a burgonyaételeiről ismert, Debrecenben debütáló spanyol Senor Patata, a főváros mellett vidéken is terjeszkedni akaró sültkrumpli-specialista, a belga Belfrit, a joghurtból fagyit készítő Yogurtlandia és a halételeiről híres Nordsee, de vannak olyan híreszelések is, hogy az egyszer már visszavonulót fújt és 12 üzletét bezárni kényszerült, belga-francia érdekeltségű "hamburgeres" cég, a Quick sem zárkózik el attól, hogy 10 éven belül újra hálózatépítésbe fogjon. Az új belépők dolga mindenesetre nem lesz könnyű, hiszen már alig akad szabadon lévő, megfelelően forgalmas üzlethelyiség a fővárosban, enélkül pedig nehéz utat törni a piacon, és a szakértők szerint a vidéki terjeszkedés sem lehet kerülőút, itt ugyanis nagyon sokáig tart, amíg megtérülnek a reklám és a logisztikai háttér kiépítésének költségei.
hirado
2007.05.18. 10:28