
Április elsejétől az ország számos köz- és gyorsforgalmi útját fizetőssé tette a GKM. Pest Megye Önkormányzata - más önkormányzatokhoz hasonlóan - kizárólag a sajtóból értesülhetett erről. Az első sajtóhíreszteléseket követően Csenger-Zalán Zsolt, Pest Megye közlekedési tanácsnoka levélben kért tájékoztatást Kóka János minisztertől, a döntést megalapozó hatástanulmányokról. Sajnos mind a mai napig nem érkezett semmilyen válasz.
Pest Megyét közvetlenül 3 útszakasz fizetőssé tétele érinti:
2/A gyorsforgalmi út, Budapest-Vác:
A szakasz az összes tehergépkocsi számára (D2,D3,D4 kategória) csak díjfizetés esetén vehető igénybe április 1-től. Ennek következtében jelentős teherautó forgalomnövekedés tapasztalható a Dunakeszi-Göd-Sződliget-Vác útvonalon. Ezeken a településeken, a megnövekedett áthaladó forgalom jelentősen rontja az életminőséget és a közlekedésbiztonságot.
10-es főút Pilisvörösvár-Budapest:
A fizetőssé tétel jelentősen növelheti egyrészt a Zsámbéki-medencén áthaladó közút forgalmát, mely már ma is elviselhetetlen mértékben túlterhelt. Az érintett települések Zsámbék-Tök-Perbál-Tinye lakói hosszú évek óta folyamatosan - sokszor félpályás lezárásokkal - tiltakoznak. A díjszedés másik következményeként a teherforgalom részben átterelődhet a Pilisszentiván-Solymár-Budapest 2/a kerület irányába, jelentős környezetterhelést okozva.
51-es főút Kiskunlacháza-Dömsöd:
A kötelező matrica valószínűleg eltereli a teherforgalmat Kiskunlacháza-Apaj-Kunszentmiklós-Tass vonalra, mely teljesen alkalmatlan nehéz tehergépkocsik közlekedésére. A ráckevei célforgalom a Csepel-szigeten, Csepel-Szigethalom-Tököl-Szigetújfalu településeken keresztül fog bonyolódni.
Az intézkedés céljáról csak feltételezéseink vannak, hiszen semmilyen tájékoztatást nem kaptunk. Magyarázatként vélhetően azt hallhatjuk majd, hogy a tárca a teherforgalmat a matricavásárlás kikényszerítésével az autópályákra akarja terelni. Véleményünk szerint e cél csak az ország útjait tranzitforgalomban igénybevevő nemzetközi teherforgalom esetén valósulhat meg. A helyi, kistávolságú helyközi forgalom az elkerülő lehetőségeket preferálja majd, jelentős környezeti terhelést és az ott élők számára komoly életminőség romlást okozva. A bevezetéstől remélt államháztartási bevétel növekedést megkérdőjelezi egyrészt a rengeteg tábla, tájékoztatóanyag költsége, másrészt a hatékony ellenőrzés kivitelezhetetlensége a gyakorlatban.
Véleményünk szerint a normál főutak egyes szakaszainak díjkötelessé tétele alkotmányossági kifogásokat is felvethet, hiszen a telephelyükre csak ilyen útvonalon eljutni tudó vállalkozásokat komoly versenyhátrány érheti más vállalkozókkal szemben.
Mindezek alapján, arra szólítjuk fel a GKM-et és Kóka János miniszter urat, hogy ezt a sebtében összelapátolt, átgondolatlan és jelentős károkat okozó rendelkezést, Pest Megye területén vonja vissza.
hirado
2007.04.11. 10:41