HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > Interneten a fizetős autóutak listája!

t: 303

Interneten a fizetős autóutak listája!

Az egyeztetésre váró tervezet szerint a 12 tonnánál nehezebb, D4 kategóriába tartozó teherautók számára összesen 40 főútszakaszt díjasítanak. Ebbe a körbe tartozik az 5-ös és 7-es főút kivételével valamennyi egyszámjegyű főút, valamint csaknem 30 kétszámjegyű főút. A 3,5 tonnánál nehezebb, D2-D4 kategóriába sorolt gépjárművek az eddig ingyenes sztrádaszakaszokat és az autóutakat is matricával használhatják, kivéve az egyes autópályák fővárosi bevezető szakaszait és az M0-s autóutat.

A gazdasági és közlekedési tárca közzétette honlapján azoknak az autóutaknak a listáját, amelyek használatáért április 1-jétől fizetni kell majd:


TERVEZET
A gazdasági és közlekedési
miniszter
…./2007. ( ) GKM rendelete
a díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról

A gazdasági és közlekedési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 163/2006. (VII.
28.) Korm. rendelet 1. § e) pontja szerinti feladatkörben eljárva, a közúti
közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 48. §-a (3)
bekezdésének g) pontjában kapott felhatalmazás alapján – a pénzügyminiszterrel
egyetértésben – a következőket rendelem el:

1. §
Úthasználati díjat (a továbbiakban: díjat), továbbá a díjfizetés elmulasztása esetén
pótdíjat kell fizetni

a) a 3-4. §-ban foglalt kivétellel a gyorsforgalmi utak, valamint,

b) a 2. § szerinti országos főutak
meghatározott módon történő használatáért.


2. §

(1) Az alábbi utak díjfizetés ellenében használhatóak a külön jogszabály szerinti D4
kategóriába tartozó tehergépkocsival:

a) az 1. számú főút Almásfüzitő -Tata szakaszán (szelvényszám: 67+908 - 76+738);

b) A 2. számú főút Vác - Rétság szakaszán (szelvényszám: 40+140 - 57+358);

c) A 3. számú főút Kápolna - Kerecsend szakaszán (szelvényszám: 110+430 -
118+172);

d) A 4. számú főút Szolnok elkerülő szakaszán (szelvényszám:91+452 - 101+949);

e) A 4. számú főút Újfehértó - Nyíregyháza szakaszán (szelvényszám: 261+568 -
268+742);

f) A 6. számú főút Szentlőrinc - Szigetvár szakaszán (szelvényszám: 218+185 -
230+595);

g) A 82. számú főút Olaszfalu- Gyulafirátót szakaszán (szelvényszám: 6 +000 - 18+
052);

h) A 8. számú főút Ajka - Devecser szakaszán (szelvényszám: 83+285 - 92+178);

i) A 8. számú főút Rátót – Országhatár szakaszán (szelvényszám: 182+521 -
190+583);

2
j) A 10. számú főút Budapest– Pilisvörösvár szakaszán (szelvényszám: 14+529
16+900);

k) A 21. számú főút Salgótarján - Bátonyterenye szakaszán (szelvényszám: 44+891
- 51+262);
l
) A 26. számú főút Miskolc-Sajószentpéter szakaszán (szelvényszám: 1+500 -
13+532);

m) A 33. számú főút Tiszafüred - Hortobágy) szakaszán (szelvényszám: 40+817 -
71+764);

n) A 38. számú főút Tokaj - Rakamaz szakaszán (szelvényszám: 9+182 - 12+362);

o) A 42. számú főút Mezőpeterd– Országhatár szakaszán (szelvényszám: 48+555 -
63+396);

p) A 43. számú főút Szeged– Makó szakaszán (szelvényszám: 3+625 - 28+203);

q) A 44. számú főút Lakitek - Tiszaug szakaszán (szelvényszám: 29+207 - 35+112);

r) A 47. számú főút Hódmezővásárhely– Szeged szakaszán (szelvényszám:
200+496 - 218+970);

s) Az 51. számú főút Kiskunlacháza - Dömsöd) szakaszán (szelvényszám: 42+717 -
50+035);

t) Az 52. számú főút Solt - Dunaföldvár szakaszán (szelvényszám: 57+575 -
60+865);

u) Az 53. számú főút Soltvadkert-Kiskunhalas szakaszán (szelvényszám: 39+180 -
54+000);

v) Az 54. számú főút Jakabszállás-Soltvadkert szakaszán (szelvényszám: 18+963 -
44+100);

w) Az 55. számú főút Baja - Alsónyék szakaszán (szelvényszám: 101+812 -
119+025);

x) Az 56. számú főút Bátaszék - Mohács szakaszán (szelvényszám: 23+000 -
49+258);

y) A 61. számú főút Cece - Simontornya szakaszán (szelvényszám: 24+999 -
32+028);

z) A 63. számú főút Sárkeresztúr-Székesfehérvár szakaszán (szelvényszám: 71+565
- 90+149);

aa) A 71. számú főút Balatonvilágos - Balatonkenese szakaszán (szelvényszám:
2+276 - 5+791);

bb) A 71. számú főút Keszthely - 76.sz főút közötti szakaszán (szelvényszám:
108+744 - 116+494);

cc) A 75. számú főút Alsópáhok - Zalaapáti szakaszán (szelvényszám: 5+100 -
10+910);

dd) A 81. számú főút Székesfehérvár - Sárkeresztes szakaszán (szelvényszám:
3+071 - 8+315);

3
ee) A 81. számú főút Bakonysárkány - Kisbér szakaszán (szelvényszám: 37+845 -
45+896);

ff) A 84. számú főút Jánosháza - Sárvár szakaszán (szelvényszám: 41+560 -
60+225);

gg) A 85. számú főút Győr - Enese szakaszán (szelvényszám: 0+000 11+502);

hh) A 85. számú főút Kóny - Csorna szakaszán (szelvényszám 18+573 - 24+328);

ii) A 86. számú főút Egyházasrádóc - Körmend szakaszán (szelvényszám: 52+039 -
59+672);

jj) A 86. számú főút Mosonmagyaróvár - Jánossomorja szakaszán (szelvényszám:
174+131 - 185+799);

kk) A 44. számú főút Békéscsaba – Gyula közötti szakaszán (szelvényszám: 125+500
–137+142);

ll) A 8. számú főút Kám – Vasvár közötti szakaszán (szelvényszám: 137+565 –
145+400);

mm) a 4. számú főút Berkesz - Ajak közötti szakaszán (szelvényszám: 302+370 -
313+010);

nn) a 49. számú főút Mátészalka - Győrtelek közötti szakaszán (szelvényszám:
19+502 - 27+493).

(2) E rendelet alkalmazásában tehergépkocsinak minősül a vontató, valamint a
tehergépkocsiból vagy vontatóból pótkocsival kialakított járműszerelvény is.


3. §
Az alábbi utak díjmentesen használhatóak a külön jogszabály szerinti D1 kategóriába
tartozó járművel:

a) az M1 autópályán Budapest és az M0 autóút csomópontja,

b) az M1 autópályán Budapest felé a biatorbágyi felhajtó és az M0 autóút
csomópontja,

c) az M1 autópályán a Tatabánya óváros és Tata csomópontok,

d) az M1 autópálya Győrt elkerülő szakaszán a 19. és 85. számú főutak
csomópontja,

e) az M3 autópályán Budapest és a 2/B autóút csomópontja,

f) az M3 autópálya Hatvan elkerülő, a 21. és 32. sz. főút közötti szakaszán,

g) az M3 autópálya Nyíregyháza elkerülő, 4. sz. főút és 4911. sz. út közötti
szakaszán,

h) az M35 autópálya Debrecen elkerülő, 354. sz. út és 4. sz. főút közötti szakaszán,

i) az M5 autópálya Szeged-Röszke országhatár közötti szakaszán,

j) az M5 autópályán Budapest és Gyál csomópontja,

k) az M5 autópálya Kecskemétet elkerülő szakaszán az 5. és 54. számú főutak
csomópontja,

4
l) az M7 autópályán Budapest és Érd csomópontja,

m) az M7 autópálya Székesfehérvárt elkerülő szakaszán a 7. és 63. számú főutak
csomópontja,

n) az M1 autópálya Mosonmagyaróvárt elkerülő szakaszán a 86. és 15. számú
főutak csomópontja között,

o) az M43 autópályán az M5 autópálya és az 5. sz. főút csomópontja között.

p) az M15 autóúton az M1 autópálya és az országhatár között,

q) az M19 autóúton az M1 autópálya és az 1. sz. főút csomópontja között,

r) az M2 autóúton Budapest és Vác között,

s) az M4 autóúton (4. sz. főút) Budapest és Üllő között,

t) az M70 autóúton az M7 autópálya és az országhatár között,

u) az M9 autóúton a 6. számú és az 51. számú főút között.
4. §


Az alábbi utak díjmentesen használhatóak a külön jogszabály szerinti D1, D2, D3 és
D4 kategóriába tartozó járművel

a) az M0 autóúton az M1 autópálya és az M5 autópálya között,

b) az M0 autóúton az M5 autópálya és az M4 autóút (4. sz. főút jelzés) között,

c) az M0 autóúton az M4 autóút (4. sz. főút jelzés) és az M3 autópálya között – az
átadást követően,

d) az M0 autóúton (2/A és 2/B jelzés) az M3 autópálya és a 2. sz. főút között,

e) az M0 autóúton a 2. sz. főút és a 11. sz. főút között – az átadást követően,

f) az M1 autópályán Budapest és az M0 autóút csomópontja között,

g) az M3 autópályán Budapest és a M0 autóút (2/B jelzés) csomópontja között,

h) az M5 autópályán Budapest és az M0 autóút csomópontja között,

i) az M7 autópályán Budapest az M0 autóút csomópontja között,

j) az M4 autóúton (4. sz. főút) Budapest az M0 autóút csomópontja között.
5. §


(1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2007. április 1-jén lép
hatályba, egyidejűleg hatályát veszti az autópályák használatának díjáról szóló
110/2005. (XII. 23.) GKM rendelet, valamint az autópályák használatának díjáról
szóló 110/2005. (XII. 23.) GKM rendelet módosításáról szóló 13/2006. (III. 14.) GKM
rendelet és 79/2006. (XI. 23.) GKM rendelet.

(2) A (3) bekezdés 2008. január 1-jén lép hatályba.

(3) A 2. § felvezető szövege helyébe a következő rendelkezés lép:
5


„Az alábbi utak díjfizetés ellenében használhatóak a külön jogszabály szerinti D2-D4
kategóriába tartozó járművel:”

gazdasági és közlekedési
miniszter

6

Indokolás
A tárgybeli tervezet megalkotására a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény
(a továbbiakban: Kkt.) 48. §-a (3) bekezdésének g) pontja ad felhatalmazást a
közlekedésért felelős miniszternek. A Kkt. 33. §-a (2) bekezdése értelmében a közút
kezelője vagy az általuk megállapodás alapján megbízott, külön jogszabályban
meghatározott gazdálkodó szervezetek az autópályák és autóutak, továbbá az
országos főutak 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó
tehergépkocsival történő használatáért, az autópályák, az autóutak és az országos
főutak üzemeltetésére, fenntartására és felújítására fordítandó úthasználati díjat
szedhetnek, valamint kezelhetik az úthasználati díjjal, illetve pótdíjjal összefüggő
külön jogszabályban megjelölt személy- és jármű-azonosító adatokat. A díjfizetéssel
érintett országos közutakat vagy azok egyes szakaszait, a díj, valamint
megfizetésének elmaradása esetén a pótdíj mértékét, a fizetés módját és feltételeit,
valamint a beszedett díj és pótdíj kedvezményezettjét – a Kormány által jóváhagyott
elvek alapján – a miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértésben, rendeletben
állapítja meg. A Kormány 2007. február 21-i ülésén fogadta el azt a kormányelőterjesztést,
illetve az azon alapuló kormányhatározatot, amely meghatározza
díjfizetési kötelezettségbe bevont úthálózati elemeket.
A tárgybeli tervezet a Kormány által jóváhagyott elvek mentén, annak
leképezéseként került kialakításra.
A rendelet-tervezet – párhuzamosan a szintén 2007. április 1-jén hatályba lépő, a
díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról szóló
tervezettel – az autópályák használatának díjáról szóló 110/2005. (XII. 23.) GKM
rendelet helyébe lép. A rendelet tervezet a korábbi szabályozáshoz képest az alábbi
módosításokat tartalmazza:
A díjfizetési kötelezettség kiterjesztésére a Kormány által elfogadott díjfizetési elvek
alapján a Kkt. 33. §-ában foglalt törvényi keretek között, fokozatosan kerül sor. Ennek
keretében, első lépésként 2007. április 1-jétől a díjfizetési kötelezettség kiterjesztésre
kerül
− az autóutakra díjkategóriától függetlenül, a tervezetben található kivételekkel,
melyek gyakorlatilag a D 1 kategória számára az autóutak teljes körének
díjmentes használatát teszi lehetővé,
− a 12 t megengedett össztömegnél nehezebb gépjárművek esetében (D4
kategória) az országos közúthálózat tervezetben kijelölt szakaszaira.
Jelenleg még ugyancsak a – hatályon kívül helyezendő – 110/ 2005. (XII. 23.) GKM
rendelet tartalmazza az egyes – D1- D4 jelöléssel ellátott – díjkategóriákat. A jelen
tervezettel párhuzamosan egyeztetés alatt álló, az autópályák, autóutak és főutak
használatáról szóló GKM rendelet tervezet a jövőben változatlanul ugyanazt a
szabályozást adja az egyes díjkategóriák tekintetében. Ezek szerint:
- D1 díjkategória: motorkerékpár, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett
legnagyobb össztömegű gépjármű és mindezek bármilyen vontatmánnyal is;
- D2 díjkategória: a 3,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 7,5 tonna megengedett
legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint gépjármű és vontatmány együttese
(járműszerelvény),
7
- D3 díjkategória: a 7,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 12,0 tonna megengedett
legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint gépjármű és vontatmány együttese
(járműszerelvény),
- D4 díjkategória: a D1, D2 vagy D3 díjkategóriába nem sorolható valamennyi
gépjármű.
A kiterjesztett díjfizetési rendszerben valamennyi, jelenleg díjmentesen használható
autópálya szakasz díjmentessége megmarad, de csak a D1 kategória számára. Ezen
kívül nem bővül a díjmentes hálózat, legfeljebb módosul az új igényeknek
megfelelően (pl.: M3 Hatvan elkerülő 21. és 32. sz. főutak közötti szakasz a meglévő
hatvani díjmentes szakasz helyett).
Az egyes utakra – az úthálózati besorolásuk okán szükséges - vonatkozó
követelményeket a közutak igazgatásáról szóló 19/ 1994. (V. 31.) KHVM rendelet
tartalmazza. A KHVM rendeletben foglaltak és a gyakorlati tapasztalatok igazolják,
hogy az autóút által nyújtott szolgáltatási színvonal közel azonos az autópálya által
nyújtott szolgáltatási színvonallal, amely jóval meghaladja az országos közutak által
nyújtott színvonalat.
Erre tekintettel a D2-D4 kategória esetében a díjfizetési kötelezettség kiterjesztésre
kerül autóutakra is
Továbbra is minden járműkategória számára díjmentes marad azonban az M0
használata.
A tervezet a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett
díjakról szóló, 2006. május 17-i 2006/38/EK irányelvvel módosított 1999/62/EK
európai parlamenti és tanácsi irányelvnek (a továbbiakban: Irányelv) történő
fokozatos megfelelést szolgálja. Ennek keretében díjfizetési kötelezettséget
kiterjeszti a TEN-T hálózaton kívüli úthálózati elemekre is.
A tervezet 2007. április 1– jén történő hatálybaléptetését, és a díjköteles és
díjmentes utak, útszakaszok körének külön jogszabályban történő megállapítását
indokolja, hogy eltérő jellegű életviszonyt szabályoz, mint az úthasználati díjak és
pótdíjak megfizetését, valamint az ehhez kapcsolódó technikai jellegű szabályozást
megvalósító rendelet. Hiszen míg az utóbbi alapvetően a központi költségvetés, azon
belül az Útpénztár fejezeti kezelésű célelőirányzat egyik fő forrását képező bevételek
vonatkozásában tartalmaz irányadó szabályokat, addig a díjköteles és díjmentes utak
megállapítása sokkal inkább az utak mentén élők érdekeit tartja szem előtt,
megvalósítva ezzel egy szociális szempontokra is figyelemmel lévő szabályozást.
Valamely út, vagy annak egy szakasza díjkötelessé tétele során elengedhetetlen
azon követelmény tiszteletben tartása, hogy – amennyiben lehetséges – díjmentes
alternatív út, vagy útszakasz is biztosításra kerüljön az autósok számára. A
díjfizetéssel érintett utak körének kiterjesztése okán indokolt a nagyfokú körültekintés
a díjmentes szakaszok kijelölése kapcsán, mely folyamat számos szakmai
egyeztetést és társadalmi, közigazgatási vitát tesz szükségessé. Ezen egyeztetések,
viták – a jelentős társadalmi érdekek érintettsége okán – olykor meglehetősen nagy
időráfordítást igényelnek, ami azzal a nem kívánatos következménnyel járhat, hogy a
központi költségvetés egyik jelentős bevételi forrásának minősülő – az út használati
díjak és azok meg nem fizetése okán fizetendő pótíjak – tétele tekintetében nem
jelenik meg a megfelelő időpontban a hatályos szabályozás.

hirado

2007.03.19. 09:27

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek