HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Az ÁSZ nem találja a 2007-es büdzsében a leglényegesebb dolgot...

t: 169

Az ÁSZ nem találja a 2007-es büdzsében a leglényegesebb dolgot...

Az Állami Számvevőszék a jövő évi költségvetési törvényjavaslatból hiányolja a reformok, tervezett intézkedések számszerűsített hatásainak bemutatását.

Az állami költségvetés előirányzatait elemezve az ÁSZ megállapítja, hogy nem történt meg a közszféra intézményrendszerének szűkítése, így a kiadások összességében nem csökkentek. Példaként említik, hogy az idei létszámleépítések ellenére a központi költségvetési szervek tervezett kiadási előirányzata a 2006. évhez viszonyítva jövőre 0,8 százalékkal emelkedik, 1.830 milliárd forintra. Ez a számvevők szerint jól mutatja, hogy a szervezeti keretek további ésszerű szűkítése nélkül érdemi megtakarítás nem érhető el. Ezért azt javasolják a kormánynak: gondoskodjon arról, hogy a szervezeti átalakításokról hozott kormányhatározatok az előírt tartalommal és határidőben valósuljanak meg.

A költségvetés egyensúlyát meghatározó egyes adóbevételek teljesülése, illetve a kiadási oldalon az Egészségbiztosítási Alap két kasszája, valamint a Munkaerőpiaci Alap tervezett pénzügyi lehetősége az ÁSZ szerint kockázatokat hordoz, amelyek "kisimítására" a több mint 200 milliárd forintos tartalék biztosíthatja a fedezetet - áll a jelentésben. Hangsúlyozzák, hogy nem ítélhették meg azokat a kockázatokat, amelyek az Alkotmánybíróság későbbi döntésével függenek össze. Ide sorolták a társasági adó részét képező elvárt adót, illetve a hitelintézeti járadékot.

A központi költségvetés 2007. évi adóbevételi előirányzatai várható teljesülésének valószínűsége - az áfa, az szja és a regisztrációs adó tekintetében - az előző évekénél ugyan jobban megalapozott, de még mindig kockázatokat hordoz magában. Az ÁSZ szerint a várható eltérés ezeknél az adónemeknél plusz-mínusz 2 százalék körüli lehet.

Az áfa előirányzat teljesülésében bizonytalanságot okoz a reálkeresetek várható 4,2 százalékos csökkenése, illetve az is, hogy az adómérték-növeléssel jellemzően együtt járó fogyasztói áremelkedés vásárlási kedvet visszatartó hatása nem tükröződik a tervszámokban.

Az szja államháztartási szintű bevétele és ezzel együtt a központi költségvetési előirányzat számítása során alapul vett bér- és keresetnövekedés 30 százaléka a közszféra jövedelmi viszonyainak függvénye - emlékeztetnek. Hozzáteszik, hogy a konvergenciaprogramban megfogalmazottak szerint csökken a foglalkoztatottak száma, másrészt a következő két évben a 2006. évi bértömeg változatlan összegben kerül kifizetésre. A regisztrációs adó 78,4 milliárd forintos összegű előirányzatának teljesülését az ÁSZ a szerinte alá nem támasztott, indokolatlanul magas bázis miatt tartja bizonytalannak.


Megjegyzik, hogy a költségvetés és a konvergenciaprogram alapját jelentő adóváltozások nem mutatnak az adórendszer évek óta ismert problémáinak megoldása és a korszerűsítés irányába. A jelenleg is bonyolult és hatásaiban áttekinthetetlen rendszer további négy adónemmel bővült, növelve egyúttal az elvonási csatornák számát és az adminisztrációs terheket - áll a jelentésben. Emlékeztetnek rá, hogy az adóváltozások évközi bevezetése a jogbiztonságot gyengíti, és ezáltal a gazdálkodás működési feltételei kiszámíthatóságát csökkenti, ráadásul az adó és járulék terhek növekedésének hatásaként reális veszélynek tartják a szürkegazdaság további terjedését.

A központi költségvetés közvetlen kiadásai többségénél, továbbá egyes kiemelt jelentőségű (lakás-, család-) támogatásoknál a kiadások előirányzat-módosítási kötelezettség nélkül teljesíthetők. Kedvezőnek nevezik, hogy az ideihez képest nem nőtt az előirányzat módosítási kötelezettség nélkül túlteljesíthető előirányzatok aránya, és az is, hogy ezek a kiadási előirányzatok óvatos tervezésére utalnak, így valószínűsíthetően reálisak, betarthatók.

A lakástámogatásoknál kedvezőnek nevezi az ÁSZ, hogy a korábbi évekhez képest 2006-ban jelentősen, 50 százalék felettiről 4 százalékra csökken várhatóan a teljesítés eltérése az előirányzattól. A lakástámogatások 2007. évi előirányzatát megalapozottnak ítélik. Szükségesnek tartják azonban jelezni, hogy a tartós egyensúly fenntartása megköveteli a több évre előre mutató, egységes elveken alapuló lakáspolitikai koncepció újragondolását. - Az uniós források és a támogatások igénybevételét biztosító hazai társfinanszírozások fedezete a költségvetési törvényjavaslatban biztosított - állapítják meg a számvevők.

Kifogásolhatónak nevezi a dokumentum, hogy az ÁSZ elmúlt két évben tett javaslatait ismételten figyelmen kívül hagyva nem tervezték külön soron a mezőgazdasági termelők kiegészítő támogatását (Top up) a költségvetésben, ennek következtében a 2007. évben sem biztosított a támogatások folyósításának és elszámolásának átláthatósága.

A kiadási oldalon a gyógyító-megelőző egészségügyi ellátás, a gyógyszertámogatási, valamint a gyógyászati segédeszköz előirányzat betartását tartják kockázatosnak.

Az Országgyűlésnek azt javasolják a számvevők, hogy korlátozza, ahol lehet tiltsa meg azoknak a gazdasági társaságoknak a hitel- és kölcsönfelvételét, illetve kötvénykibocsátását, amelyek az EU statisztikai módszertana szerint a kormányzati szektor részét képezik. Azt is kezdeményezik, hogy a kormány készítsen a közpénzügyeket átfogóan szabályozó törvényjavaslatot, és ezzel együtt részletesen szabályozza a költségvetés összeállításának rendjét, tartalmát.

ma.hu

2006.11.11. 10:05

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek