> Zöld utat kapott a 4-es metró - átadták a megbízólevelet az alagútfúróknak

Átadta a 4-es metró alagútfúrási munkálatait végző konzorcium képviselőjének a megbízólevelet a főpolgármester. Az alagútfúró pajzsindító szerkezetének Etele téri építése márciusban, az alagút fúrása pedig az év végén kezdődik meg.
A főpolgármester elmondta: a 2010-ig tartó időszak a metróépítés ideje lesz. Idén megkezdik négy állomásnak, köztük a Vámház térinek az építését, s utóbbihoz kapcsolódva hosszabb időre lezárják felújítás miatt a Szabadság hidat.
Az Etele tér és Baross tér közötti kétszer 7,3 kilométeres alagutat 53 milliárd forintért, az egy héttel korábbi szerződés aláírásától számított 143 hét alatt építi meg a francia-német-osztrák és magyar cégekből álló Bamco konzorcium.
A 4-es metró Etele tér - Baross tér közötti szakasza a tervek szerint 2009. december 31-ig épül meg 295 milliárd forintból. A Baross tér - Bosnyák tér közötti második szakasz egy évvel később készül el, a beruházás teljes költsége 376 milliárd forint lesz.
Demszky Gábor kifejtette, hogy az alagútfúró pajzsot 18 héten belül szállítja a szerződés szerint a konzorcium. A fúrás pedig - szerinte - űrtechnológiával valósul meg. Ennek során a hat méter átmérőjű pajzs mögött 100 méter hosszú szerelvényre rakják a földet.
Az alagútfúrás az állomások építésével párhuzamosan zajlik - mondta Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Az állomásokat a felszínről lefelé úgynevezett résfalépítéses technológiával építik. Közölte, olyan technológiát alkalmaznak majd, hogy a lehető legoptimálisabb legyen a felszíni közlekedés. Megjegyezte, hogy "a legrázósabb" a Fővám téri állomás építése lesz. Ez együtt jár majd a 2-es villamos pályájának átépítésével és a Szabadság híd lezárásával, felújításával.
A BKV vezérigazgatója kiemelte, hogy újszerű, nagy légterű állomásokat alakítanak ki. Ezek egy része felülről természetes megvilágítást kap. Aba Botond hozzátette, sikeresen zajlanak a tárgyalások, amelyek eredményeként a Kelenföldi pályaudvarnál közös vasúti és metróállomás jöhet létre.
A BKV metróprojekt-igazgatója hangsúlyozta, hogy a 4-es metró építésénél új megoldásokat alkalmaznak. Az alagútra a felszínről építik rá az állomásokat, így azok nagy belső térrel rendelkezhetnek, s nem lesznek majd olyan huzatosak, mint a jelenlegi metrók.
A Bamco képviselője közölte, hogy a konzorciumnak nagy tapasztalata van a metróépítésben. Jean Francois Ravix elmondta, az elmúlt 15 évben szerte a világban 16 ilyen alagútfúró pajzsot építettek, amelyekkel 600 kilométer alagutat fúrtak.
Metrópártiak a budapestiek
A főpolgármester a Marketing Centrum cég által készített felmérést idézve elmondta, hogy tízből nyolc budapesti támogatja a metróépítést. Hozzátette, hogy a fővárosiaknál is jobban metrópártiak az agglomerációban élők, akiknek 86 százaléka van a beruházás mellett. emszky Gábor szólt arról is, hogy az állomások feletti városrészeken várhatóan felgyorsul majd az épületek rehabilitációja, felértékelődnek az ingatlanok.
hirado
2006.02.01. 00:05