HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > ÉLETMÓD > Egészség > Le a koleszterinnel!

t: 5501

Le a koleszterinnel!

Boldog
karácsonyt kíván az


LHP Magazinok
szerkesztője


 



Előbb csak az érfalak károsodnak, a lerakódások miatt aztán beszűkülnek az erek. Eleinte észrevehetetlenül… Néma betegségnek is nevezik, mert nem „jelez”: nincsenek betegségtünetek. Csak akkor, ha már nagy a baj.

Máj, a vérzsír-gyár

- A vérzsír jobb, mint a híre, hiszen koleszterin nélkül nem is élnénk – állítják táplálkozástudományi szakemberek. Koleszterint szervezetünk maga is előállít. A máj naponta 2 mg-ot termel, és ez a véráramon keresztül jut el a test többi részébe.

Csak az ezen felüli, a táplálékkal bejutó mennyiség növeli a koleszterinszintet károsan. Az étrend megváltoztatásával mindez korrigálható, hiszen vannak olyan élelmiszerek, amelyek egyáltalán nem tartalmaznak koleszterint. Ilyen minden növényi eredetű táplálék, valamint a halak.

A koleszterin a sejtfalak és az idegek építőköve, és olyan hormonok termelődésében játszik fontos szerepet, mint az ösztrogén, a tesztoszteron, valamint a progeszteron. Közreműködik az epesav előállításában is, amelynek feladata a zsírok emésztése és a csontépítő D-vitamin előállítása.

A vérzsír alapvetően két alkotóelemből áll: a „jó”, avagy HDL-koleszterinből és a „rossz”, avagy LDL-koleszterinből. Hogy melyik csoportba tartozik, attól függ, milyen bevonat védi a szervekhez vezető úton. A máj ugyanis egyfajta védőburkot is előállít a zsírmolekulák számára. A „jó” HDL-molekulának robusztusabb a burka, útja során nem veszít (nem ad le) koleszterint. A „rossz” molekulának sokkal vékonyabb a védőburka, így útközben el-elhagyja tartalmát, a zsír ilyenkor az érfalon rakódik le. Az idők során egyre több, így alakul ki az érelmeszesedés és az érszűkület. Az agy és a szív oxigén- és vérellátása akadozik – és egyszer csak teljesen meg szűnik. Ekkor következik be a szívinfarktus, illetve a szélütés. Mindkét roham halálos kimenetelű is lehet.

Védelem diétával

Méressük rendszeresen a koleszterinszintet. Manapság az 5,3–5,4 értéket tekintik elfogadhatónak. A „jó” és a „rossz” koleszterin aránya sem mindegy. Mindenképpen kérjük ki a családorvos véleményét, hiszen a mért koleszterinérték mellett befolyásolja a teendőket az életkor, az egyéb betegségek és a különböző rizikófaktorok: a dohányzás, az alkohol is.

Anti-koleszterin program

- Sok rost: a hüvelyesek (borsó, bab, lencse), a zöldségek, a gyümölcsök és a zöldfűszerek sok rostanyagot tartalmaznak, amelyek szabályozzák az emésztést, csökkentik a koleszterinszintet. Vaj és zsír helyett tökmagolajat, salátalevelet, reszelt sárgarépát, céklát tegyünk a kenyérre.

- Hús helyett hal: a hering, a lazac, a tonhal vagy a makréla omega-3 zsírsavat tartalmaz, ami egészséges és hasznos: csökkenti a koleszterinszintet.

- Sütés helyett párolás: kerüljünk mindenféle zsiradékot. Sütés helyett pároljuk az ételeket alufóliában, vagy süssük teflonserpenyőben, zsiradék nélkül.

- Teljes magvak: köretként ne hasábburgonyát fogyasszunk, hanem hántolatlan főtt gabonát, pl. kölest, rozst, búzát, hajdinát, árpát, barnarizst. A gabonák héjának rost-, ásványi anyag- és vitamintartalma csökkenti a vérzsír-szintet, segíti az emésztést.

- Sok szója: a hüvelyesben a koleszterincsökkentő fehérjéken kívül növényi hormonok (pl. fitoösztrogén) is találhatóak.

- Articsókakúra: ha naponta 6 g articsókakivonatot (por vagy kapszula formájában gyógyszertárban kapható) fogyasztunk, a káros LDL szint akár 20%-kal is csökken. E mediterrán zöldség hatóanyaga ugyanis gátolja annak az enzimnek a működését, amelyik a májban a koleszterin termeléséért felelős.

- Lándzsás útifű: a gyógynövény 71%-ban rostból áll. Magjából már 7 grammnyi is ugyanolyan hatással bír, mint 10 dkg búzacsíra. Porrá őrölve 1 kanál vízben elkeverve nyeljük le minden étkezés előtt, ezzel javíthatjuk a koleszterinszintet.

- Csak kis nassi: csipsz és ropi helyett ropogtassunk olajos magvakat (napraforgómag, lenmag, tökmag, szezámmag) és csonthéjasokat (dió, mogyoró, mandula). Ez utóbbiak fitoszterint tartalmaznak, ami megakadályozza a koleszterin felvételét a táplálékból.

- Mozgás: a kitartást igénylő sportok (úszás, kocogás, kerékpározás, kirándulás) aktivizálják a „jó” koleszterint. Legalább heti háromszor fél óra testmozgás javasolt.

(nana.hu)

Méregtelenítés
felsőfokon
- nálunk nincs, szigorú előírt diéta - kényelmes, kellemes, a
leghatékonyabb, legmodernebb méregtelenítő eljárás


LINKAJÁNLÓ
Alternatív gyógymódok

Egészség - orvos

Szépségápolás

Táplálékkiegészítők

Bio

Recept ABC

Vegetáriánus

Dísznövények

Világörökség
 
Fel-mlm



2006.12.19

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok