HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > NŐI > Egészség > A jó, a rossz és a szívgyilkos

t: 3202

A jó, a rossz és a szívgyilkos

Becslések szerint a felnőtt magyar lakosság több mint felének magas a koleszterinszintje, ám mivel a betegségnek nincsenek tünetei, sokan nem is tudnak róla, pedig ez az egyik fő rizikófaktora a szív- és érrendszeri betegségeknek. Magas LDL-koleszterinszint nemtől és kortól függetlenül bárkinél előfordulhat.

A koleszterinek a szterinek széles csoportjába tartoznak, szervezetünk fontos alkotóelemei, ugyanis nélkülözhetetlenek bizonyos hormonok, az epesav és a D-vitamin szintéziséhez, nagymértékben felelősek az érfal rugalmasságáért. Két fajtájuk - a HDL (High Density Lipoprotein) és az LDL (Low Density Lipoprotein) - közül a „jó” HDL-koleszterin csökkenti, míg a „rossz” LDL-koleszterin növeli az érelmeszesedés kockázatát, mert a szervezet számára felesleges mennyiség lerakódik az erek falára. A szervezetünkben megtalálható koleszterin kétharmadát a máj állítja elő, míg a maradék egyharmadot az állati eredetű élelmiszerekkel fogyasztjuk el.

A vér magas koleszterintartalma összefüggésbe hozható a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel, ezért tanácsos az állati eredetű zsiradékokat növényi eredetűvel helyettesíteni. A növényi eredetű zsiradékok növényi szterineket tartalmaznak, melyek segítségével csökkenteni lehet a vér koleszterinszintjét, az érrendszeri megbetegedések kockázatát.
Létezik már növényi szterinnel dúsított margarin is, mellyel sikeresen csökkentheted magas koleszterinszintedet. A gabonafélék magjában, az olajos magvakban és a zöldségekben található szterinek ugyanazt a szerepet töltik be a növényekben, mint a koleszterin az emberben. A szervezetbe jutva versengenek a koleszterinmolekulákkal a felszívódásért, így a koleszterin egy része felszívódás helyett távozik a szervezetből, azaz csökken a koleszterinszint. Már 10 százalékos koleszterinszint-csökkenés is 20 százalékkal mérsékli a szívbetegségek kialakulását! A helyes életmód és táplálkozás mellett nagyon fontos a rendszeres orvosi ellenőrzés, hogy a baj időben orvosolható legyen.

A margarin mellett a növényi étolajok is védik szíved egészségét. A növényi olajok energiaforrások, a zsírban oldódó vitaminok szállítói és raktározói, különböző biokémiai folyamatok résztvevői. Magyarországon évente átlagosan 6,7 kg olajat fogyasztunk fejenként. Kedvencünk, a magyaros ételekkel leginkább harmonizáló napraforgóolaj, de repce- és olívaolajjal is szívesen sütünk-főzünk. Mostanában világszerte egyre több olajmix-et dobnak a piacra: gyümölcs- és gabonaolajokat kevernek össze. A különböző olajok egymás jó tulajdonságait erősítik, és ha még így se lennének elég egészségesek, egyre több gyártó dúsítja ezeket a „folyékony szíverősítőket” vitaminokkal és omega-3 zsírsavakkal. Szeresd meg a növényi olajokat, mert nemcsak ízletesek, hanem szívbarátok is!
Napraforgóolaj
Egészséges, hiszen magas az E-vitamin, telítetlen és esszenciális zsírsav tartalma.

Kukoricaolaj
A kukorica csírájából nyerik ki. Élettani hatásai igen kedvezőek a magas esszenciális zsírsav, antioxidáns és növényi szterin tartalmának köszönhetően.

Repceolaj
Repceolaj fogyasztásával növelhetjük a szervezetbe bevitt esszenciális, telítetlen zsírsavak arányát és a növényi szterinek mennyiségét.

Koleszterinszinted ideális lesz, ha a következő szabályokat betartod:

Mozogj rendszeresen!
Egyél egészséges ételeket! Minden nap kerüljön a tányérodra teljes kiőrlésű gabonaféléből készült péksütemény, zöldség és gyümölcs!
Válaszd a zsíros helyett a sovány húsokat, hetente kétszer egyél halat!
Főzéskor kerüld az állati eredetű zsiradékot, használj inkább telítetlen zsírsavakban gazdag növényi olajokat, szendvicsedet pedig margarinnal kend meg!

rtlklub

2006.02.23

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok