HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AUTÓMÁNIA > Időtálló - Toyota Yaris Max 1.3 VVT-i

t: 794

Időtálló - Toyota Yaris Max 1.3 VVT-i

A csajok és a vezetés

Szerintem a Yaris határozottan nőies autó, így magamra kentem a legszexibb körömlakkomat, és csinosba öltöztem a kisautó kedvéért. Persze, erre igazából nem volt szükség, hiszen a Yaris Max alaphelyzetben nőiesebbé tesz, dacára a sportos belső térnek, amelynek hangulatát a kétszínű kárpit, a bőrborítású kormány, és a krómbetétes váltógomb adja meg.

Nem is csoda, hogy a vadító vörös körömlazúrt választottam, és boszorkányos sebességgel cikáztam fel-alá a városban. Vezetési stílusomat az általánosságban és hallgatólagosan elfogadott előítéletek korlátai közé szorította az autó, amelyen annak cicaszemű ábrázata talán épp csak egy halványit rontott.

Mi tagadás, volt bénázás és követtem el amatőr hibákat is, és néha talán rámenősebben, szemtelenebbül tolakodtam a forgalomban, mint általában szoktam. Pedig a lila pecsét már legalább tizenhárom éve megszáradt a jogsimon, sőt, azóta kissé ki is fakult, és tulajdonképpen udvarias úrvezetőnek tartom magam.

Mutatványaim láttán néhány arcról persze az egyáltalán nem hízelgő kontextusban emlegetett, "na, ez egy csaj" vélemény volt leolvasható. Csaj, és? Én jól éreztem magam a Yarisban. Talán nem is akkora badarság ez a keletiesen húzott szem, a nőiesen gömbölyű formák és a barátságos ábrázat.

A Yarisba jó beülni. Kívül kicsi, belül hihetetlenül tágas, és emlékszem, hogy megjelenésekor gyakorlatilag alig akadt olyan kocsi, amely felszereltségben és modern technikában a japán kisautó nyomába érhetett. Azóta persze fordult egyet a világ, de mégsem éreztem úgy, hogy a Yaris felett eljárt volna az idő.

A japánok valahogy olyan szerencsésen alakítják a formákat, hogy legtöbbször sikerül időtállót alkotniuk. Ez történt a Yaris esetében is, és bár megjelenése óta a kisautó csak ráncfelvarráson esett át, szakavatott szem, vagy két egymás mellett álló régi és új modell szükséges a különbségek felfedezésére.

Bevallom, mindig is idegenkedtem egy kicsit a műszerfal elrendezésétől, és a digitális sebességmérőtől. Értem én, hogy ki van ez találva, és így sokkal rövidebb időre vonja el a sebesség megtekintése a vezető figyelmét, meg hogy a digitális műszer könnyebben leolvasható. Sajnálom, makacsul maradi vagyok, én az analóg műszereket kedvelem, és valahogy bosszantanak a középkozolon virító, mindentudó LCD-kijelzők is.

Szerencsére a Yarisban ilyen nincs, de csak csekély mértékben jelent elégtételt az a tény, hogy a digitális sebességmérő némileg lemarad a dolgával. Ám ez csak megállásnál észrevehető, amikor az ember tudja, hogy pillanatnyi sebességének nullára redukálására törekszik, így ennek folyamatát nem feltétlenül szeretné figyelemmel kísérni.

Miután sikerült fejlett kritikai érzékemet takarékra tenni, kifejezetten öröm volt a Yarisszal autózni. A váltó pontosan és jól működik, a fék méltó a kisautó teljesítményéhez és tömegéhez, a kuplung japánosan vajpuha, az ergonómia pedig tökéletes. Az élvezetből csak hajszálnyit vont le az a tény, hogy a gázpedál talán túlságosan is puhára sikerült, így némileg nehéz volt kitapasztalni a kezelését. Más szavakkal, nincs cikibb, mint egyesben, induláskor az üveghangon pörgő motor.

Mi van a motorháztető alatt
A hölgyeket csak az utóbbi időben érdekli, hogy mi van a motorháztető alatt, így ők valószínűleg örülni fognak a Toyota változó szelepvezérlésének, amelytől alacsony fordulaton is virgonc lesz az autó. Sajnos nem próbálhattam ki az egyliteres változatot, de annyi bizonyos, hogy az egyhármas benzines motornál nem igazán kell nagyobb - de kisebb sem -, egy városi, alapvetően gyermekek, vagy bevásárló kosár, esetleg barátnők szállítására alkalmas autóba. Legfeljebb a szintén kiváló 1,4-es dízel, a D4-D.

Azt hiszem, ezzel nem skatulyáztam be az autót, mert attól függetlenül, hogy kívül kicsi, belül tágas, hogy jól lehet vele parkolni és keveset fogyaszt, akár ki lehet vele autózni a világból Nagykanizsa és Karakószörcsök, no és néhány benzinkút érintésével.

Ami a variálhatóságot illeti, mielőtt betört az új mini-egyterű módi, kifejezetten különlegességnek számított, hogy a hátsó üléssort sínen tologatva lehetett variálni a csomagteret. A csomagtér nagyobb méretéért persze a hátul ülők lábterével kell fizetni, de a tízcentis úton mozgó üléssor egy nagyobb bevásárlás alkalmával beszerzett élelmiszerkészlet számára is elegendő helyet tud biztosítani.

Bár saját autóm is háromajtós, a Yaris felépítményével mégsem tudtam kibékülni. Annak ellenére, hogy nem túl gyakran kell bemásznom a hátsó ülésre, mindenképp sajnálom azokat, akik a szűkös helyen kényszerülnek - kígyókat megszégyenítő ügyességgel - bemászni hátulra. Akik gyakran látnak vendégül utast, vagy akik gyermekekkel osztják meg autójukat, azok valószínűleg jobban teszik, ha az ötajtós változatra fizetnek be, így megkímélik magukat is a kellemetlenségektől és a nyomdafestéket nem tűrő szitkoktól is.

Egy átlagos napon körülnézve a forgalomban, feltűnik, hogy igen sok Yaris szaladgál körülöttünk. Ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen bár kezdetekben sem volt túl alacsony az autó vételára, mégis meggyőző minőséget és esztétikai élményt produkált, még alapfelszereltséggel is. Azóta átrendeződött a piac, és már nem olyan reménytelen autóhoz jutni, igaz a választék alaposan megnehezíti a döntést.

A bűbáj ára
Tesztautónk egy háromajtós Yaris Max volt, amelynek alapára 2.795.000 forint. Ehhez 165.000 forint felár adódik az 1.3 VVT-i motorcsomag ellentételezéseként, valamint 70.000 forint a metál fényezésért. Így az autó vételára 3.030.000 forint.

Ez nem kevés, azonban a Yaris felszereltsége tükrözi az árát, hiszen ennyi pénzért 14"-os alufelnit, színre fújt lökhárítókat és tükröket, ABS-t, elektronikus fékerőelosztót (EBD), két légzsákot és indításgátlót ad a Toyota. Ami a kényelmi felszereltséget illeti, szériában jár a manuális klíma és a pollenszűrő, a szervokormány, és az elektromos ablakemelők.

Ami a konkurenciát illeti, akción kívül, hasonló teljesítménnyel a Fiat kínálja a kategória egyik legolcsóbb autóját. Az 1,2 literes, 80 lóerős Punto alapára 2.635.000 forint. A kisautók között legdrágábbnak a Honda Jazz számít, hasonló felszereltségű és teljesítményű autójáért 3.410.000 forintot kell a kereskedőnél hagyni. A Nissan Micra, az Opel Corsa és a Peugeot 206 a két véglet között helyezkedik el, a Renault Clio pedig egy hajszállal múlja alul a 3.000.000 forintos alapárat.

Ha valaki nem áhítozik dupla színű üléshuzat, vagy a műszerfal karbon utánzatú borítására, le tud mondani a bőr borítású kormányról és a króm betétekről, akkor olcsóbb alternatívaként választhatja a Yaris Ice felszereltségét, amely szintén az 1.3-as VVT-i motorral és metálfénnyel 2.672.500 forintba kerül. Nem szabad megfeledkezni a mi autókról sem, hiszen az új Suzuki Swift teljes értékű versenytársnak számít 2.700.000 forint körüli vételárával.

Alapadatok, árak

Típus Toyota Yaris Max
Motor S4/16
Lökettérfogat 1298 ccm
Max. teljesítmény 68 kW/87 LE 6000/percnél
Max. nyomaték 122 Nm 4200/percnél
Abroncsméret 175/65 R14
Saját tömeg 895 kg
Csomagtartó 205-950 l
Hosszúság 3640 mm
Szélesség 1660 mm
Magasság 1500 mm
Tengelytáv 2370 mm
Fordulókör 5,2 méter


Menetteljesítmények, fogyasztás



Végsebesség 175 km/h
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,1 s
Fogyasztás kombinált/országút/város 5,8/5,0/7,2 liter
Tesztút hossza: 550 km
Tesztfogyasztás: 6,9 l/100 km


Árak



Yaris Ice (3 ajtós) 2.390.000 Ft (alamodell, 1,0 VVT-i)
Yaris Ice (5 ajtós) 2.490.000 Ft (alamodell, 1,0 VVT-i)
Yaris Max (3 ajtós) 2.795.000 Ft (alamodell, 1,0 VVT-i)
Yaris Max (5 ajtós) 2.895.000 Ft (alamodell, 1,0 VVT-i)
Yaris T Sport (3 ajtós) 3.435.000 Ft (alamodell, 1,0 VVT-i)
Yaris T Sport (5 ajtós) 3.535.000 Ft (alamodell, 1,0 VVT-i)

origo

2005.06.28. 22:05

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek