A műsorvezető Krizsó Szilvia: Életet menthet a téli gumi, ezt szinte minden autós tudja, sokan mégis a nyárit használják, annak ellenére, hogyvasárnap óta már tényleg itt van a tél. Ha baleset történik több biztosító igyekszik elhárítani magáról a teljes felelősséget, ha az autó nem a szezonnak megfelelő gumikkal volt felszerelve. Függetlenül attól, hogy a vezető vétkes a balesetben, vagy sem. Nagy András kipróbálta, hogy ő mire lenne képes.
R.: - Hol van már a vasárnapi hó? Kérdezhetik joggal. Hétfőn ugyanis többnyire sütött a nap, hófoltokat csak itt-ott lehetett látni. Ha valaki emiatt meggondolta volna magát és elhalasztotta a téli gumik felszerelését, az rosszul döntött. Egyrészt azért, mert a következő hóesés után végképp lehetetlen lesz időpontot találni a szervizekben, másrészt azért, mert a téli gumi valóban életet menthet. Ez a tanpálya a Hungaroring mellett található, itt szakképzett oktatók segítségével ki lehet próbálni, hogy milyen, ha a kocsi megcsúszik. Ezen most nyári gumi van?
Pesoldt Ferenc, vezető instruktor: - Ezen nyári gumi van, így van.
R.: - És érezhető a különbség?
P.F.: - Hogyne, a jó minőségű téli gumiköpenyek azonos tempóról, mint a nyári egy olyan 2-2,5-szeres fékúthossz-növekedést produkálnak az aszfalthoz képest. Nyári köpeny pedig 6-8-szorost. Az a sok.
R.: - Egy blokkoló fékezés, nyári köpennyel, jeges felületen. Ez 37 km/óra, és 60 métert csúsztunk úgy, hogy az ABS végig dolgozott. Ha téli gumi lett volna a kocsin, fele ennyit csúsztunk volna, az viszont nem mindegy, hogy milyet vásárolunk, a pár évig garázsban tartott téli gumi anyaga egyszerűen elöregszik. Nézzünk be egy pillanatra egy szerelőműhelybe. Ezen az autón éppen a gumikat cserélik.
Hock Pál, autószerelő: - Érdemes megnézni vásárláskor az évjáratot, ezt a DOT-számból ki lehet következtetni. Hogy milyen évjáratú gumit veszünk meg, mert nem mindegy az a két-három éve raktárban álló gumit veszünk meg, vagy pedig egy frisset.
R.: - Van, aki úgy adja el egyébként, hogy?
H.P.: - Hát igen, előfordul ilyesmi. És benn ragad a raktárban gondolom én, és utána azért azt csak el kell adni.
R.: - Tehát nem árt az óvatosság, érdemes rápillantani a DOT-számokra. Bár a gumiárakat tekintve a felső határ a csillagos ég, a négy gumi cseréje munkadíjjal együtt kijön 50 ezer Ft-ból. A karosszérialakatosnál nem biztos, hogy ennyivel megússzuk.
hirado
2007.11.13. 10:45