HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AUTÓMÁNIA > Az első hathengeres Audi metszetmodellként

t: 558

Az első hathengeres Audi metszetmodellként

Az AUDI AG történeti részlegén különleges alkalomra kerülhetett sor, az Audi Tradition ugyanis a Berlin-környéki Glienickben működő Rosenow járműrestaurátor cégtől egy teljes egészében restaurált, 1925-ös évjáratú Audi 18/70 PS Typ M autót vehetett át - mégpedig teljes metszetmodell kialakításban. "Igazán szívünkön viseltük az elképzelés megvalósítását. A metszetmodellen a szemlélő kiválóan megfigyelheti az akkori technikát, az anyagok szerkezetét, akárcsak a kézműves-munkák színvonalát vagy a kor mérnöki teljesítményét" - fejtette ki Thomas Frank, az Audi Tradition igazgatója. Az igen értékes és ritka eredeti modellből tudatos döntés alapján született a metszetmodell. Az eredménnyel Frank is elégedett: "Az autógyártás kézművességének csúcsa, amelyen az összes, mégoly apró részlet is kiválóan megfigyelhető! Az Audi Typ M igazán figyelemfelkeltő jelenség, s kiemelt helyet kap majd az Audi múzeumban." Az Audi Tradition ezzel igen nagy "luxust" engedett meg magának, hisz ilyen különleges autóból készült metszetmodellre még senki sem adott megbízást.


A nagyításhoz kattintson a képre
A szóban forgó 1925-ös Audi 18/70 PS Typ M modell a világszerte még létező négy példány egyike. A Rosenow autórestaurátor cég még 2004 áprilisában kapott megbízást az Audi története első hathengeresének restaurálására és metszetmodellé alakítására. "A kézműves mesterség igazi kihívását jelentette számunkra" - hangsúlyozta Peter Spillner cégtulajdonos. A tervezés így jóval részletesebben zajlott, mint a megszokott restaurálási projektek során. "E projekt minden munkatársunkkal szemben rendkívüli követelményeket fogalmazott meg, mivel a karosszériaépítőknek, a bőrműveseknek és a bognároknak folyamatosan egyeztetniük kellett egymással" - jelentette ki Spillner, a vérbeli oldtimer-specialista, s találóan fogalmazta meg: "A fél autó dupla kihívást jelentett". Három és fél év mintegy 4500 munkaóráját fektette Spillner és csapata ebbe a rendkívüli ritkaságba. Bár az eredeti alváz viszonylag jó állapotban megmaradt, a teljes járművet vizuálisan is a lehető legjobb állapotra kellett hozni. A padlózat plexiből készült, így a teljes alváz és erőátvitel kiválóan látható. A 70 lóerős kocsi sík felületek határolta, elegáns formájú motorblokkja akárcsak egykor, teljes díszében és egészben csodálható meg. "Igazán kár lett volna e különleges és értékes motort félbevágni" - tette hozzá Spillner.

Az eredetileg a zittaui Gustav Winter cég által készített karosszéria meglehetősen rossz állapotban vészelte át e hosszú időt. A faváz, a lemezborítás és az ajtókeretek a küszöblemezekkel együtt alkották a teljesen újra felépített karosszéria alapjait. A metszetekben jól megfigyelhető a fa-acél vegyes építési mód: a bükkfakeretet, mint a karosszéria vázszerkezetét, a karosszériaelemek lemezei borítják, amelyeket a fúgák feltöltését követően fényeztek le. A kárpitozás szintén metszetben látható, a nehéz és kifinomult bőrdíszműves munkák valóságos önálló művészeti alkotások. "Az 1925-ös Audi Typ M a legidősebb, egyben legnagyobb kihívást jelentő jármű, amit eddig restauráltunk, de kedveljük a különleges feladatokat" - összegezte Peter Spillner restaurátor mester.

A hatalmas Audi 18/70 PS Typ M az 1924-es decemberi Berlini Autókiállítás egyik legnagyobb szenzációjaként jelent meg. Az Audi mottójául már akkoriban is a technikailag kifinomult konstrukciók igényes megvalósítása szolgált: a legnagyobb újdonságokat a könnyűfém forgattyúházzal készült hathengeres motor, a felülfekvő vezérműtengellyel megoldott szelepvezérlés és a négy kerékfék jelentette. A fékrendszer mechanikus-hidraulikus megoldása mellett az Audi Typ M első ízben tartalmazott hidraulikus lengéscsillapítókat. Az Audi első hathengeres modelljének hatalmas alváza 3,75 méteres tengelytávval rendelkezett. Az Audi akkoriban csak az alvázat és a hajtásrendszert készítette, az építőkészlet-rendszerben gyártott karosszériák többek között a zittaui Winter, a meeranei Hornig, a hallei Kathe és a drezdai Gläser cégek termékeiként érkeztek. A kocsiszekrények ötféle változatban, nyitott túrakocsiként, Pullman Limousine, Pullman Landaulet, Pullman Cabriolet és Roadster Cabriolet kivitelben kerülhettek az alvázra, a restaurált példány épp egy Pullman Limousine. Az Audi Typ M modellekből 1925 és 1928 között mindössze 228 példány készült. Az Audi mindenesetre látványosan juttatta kifejezésre dicső célját, hogy az első számú német autógyártóvá váljon. 1924-től hűtőfiguraként minden modell egy nagy "1-est" hordozott, amelybe a hatalmas autó vezetőüléséből jól látható vízhőmérőt süllyesztettek.

A hathengeres Audi Typ M valóban innovatív autónak számított, s akkoriban minden költség-megfontolás nélkül alkották meg, illetve gyártották. Az Audi Typ M ennek megfelelően technikailag ugyan rendkívül érdekes modell volt, a vállalat gazdasági fejlődéséhez azonban nemigen járult hozzá.

Az Audi-embléma négy karikája az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkákat jelképezi, amelyek 1932-ben az Auto Union név alatt egyesültek. Az 1969-ben fuzionált Auto Union és NSU egyaránt jelentős mértékben hozzájárultak az autók fejlődéséhez.

hirado

2007.11.01. 11:17

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A HÍR KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb hirek