Tíz év alatt a felénél is kevesebbre csökkent az autólopások száma Magyarországon. 1996-ban 16 168 autót loptak el, tavaly pedig ez a szám éppen csak meghaladta a 6900-at. Tóth Gábor, Budapest főkapitányának bűnügyi helyettese szerint ma az ellopott kocsikat leginkább alkatrésznek viszik el.
A tolvajok és illegális bontók munkáját könnyíti, hogy az alkatrészek többségén nincs semmilyen azonosító. Franciaországban naprakész nyilvántartás vezetésére kötelezik az autóbontókat arról, hogy az egyes alkatrészeket melyik kocsikból vették ki, a szakember szerint ezt kellene alkalmazni Magyarországon is. A közép- és kelet-európai nagyvárosok rendőrségeinek pozsonyi találkozóján Tóth javasolta: a 2000 január 1-je után forgalomba helyezett személygépkocsik alvázszámát UV-gravírral kötelezően fel kellene vinni az autó valamennyi főbb karosszériaelemére, illetve az értékesebb tartozékokra. Az eljárás néhány tízezer forint egyszeri befektetést igényelne az autóstól, cserébe viszont kocsija a tolvajok számára eladhatatlanná válna.
Az ORFK már foglalkozik a javaslattal, ugyanis annak megvalósításához jogszabályt kellene módosítani. Szabadfi Árpád dandártábornok szerint a javaslat első olvasatra kivitelezhetőnek tűnik.
hirado
2007.01.16. 09:29