HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > ÉLETMÓD > Érdekességek > Félrevezetnek a címkék

t: 1859

Félrevezetnek a címkék

Ismerős felirat egy jégkrémes doboz oldalán: mínusz 50 százalék zsírtartalom. A vásárló, aki egészségesebben szeretne élni, nagy valószínűséggel ezt választja, miközben eszébe sem jut, hogy vajon mihez képest tartalmaz a termék feleannyi zsírt? Ez ugyanis már nincs a csomagoláson feltüntetve.

Némelyik gyümölcslé dobozán büszkén virít a jelzés: "hozzáadott cukrot nem tartalmaz". A vevők többsége ebből azt hiszi, nem hizlal - pedig erről szó sincs. A 100 százalékos gyümölcsleveket többnyire sűrítményekből készítik, amelynek arányát a csomagolásról már "lefelejtik", holott a nagy mennyiségű gyümölcscukortól ugyanúgy hízunk, mint a répacukortól. Van olyan narancslé, amely nem kevesebbet ígér, mint hogy fogyasztója megőrzi a szépségét, de említhetnénk a fitnesz sonkát is, amely az apró betűk tanúsága szerint szőlőcukrot(!) tartalmaz.

Magyarországon a "light" és a "diétás" jelölésű termékek zsír-, illetve cukortartalmát törvényben szabályozzák, ám a gyártók leleményessége könynyedén túllép ezen az akadályon. Mit kezdjünk például azzal az állítással, hogy egy termék fogyasztása "segít a belső harmónia megteremtésében"? Félreértés ne essék, mindez nem hazai probléma: az Európai Fogyasztóvédelmi Szövetség kidolgozta az élelmiszerek címkézésére vonatkozó egységes szabályozási tervet - mondta Dömölki Lívia, aki az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület élelmiszer-szakértői bizottságának vezetőjeként hazánkat képviseli az uniós egyeztetéseken. Igaz, a gyártók lobbija igen erős. Ő már évekkel ezelőtt kiadott egy kis füzetecskét, melyben nevükön nevezve a termékeket leírta, hogyan verik át a vásárlókat. Sokan be akarták perelni.

"Holott nem csináltam mást, mint elolvastam az apró betűs részeket" - mondta a szakértő. Leírtam, miből készül a párizsi meg hogy miért kell egy sonkába tizenkétféle adalékanyag?
Ugyanakkor sok esetben nem az elhallgatás félrevezető, hanem a természetes tulajdonságok hangsúlyos feltüntetése. Ilyen volt például, amikor egy ásványvízre ráírták, hogy "vegyszermentes", miközben ez minden ásványvízre igaz. Ám azzal, hogy a gyártó ezt kiemeli, azt a képzetet kelti, hogy a többi termék esetében nincs így. Volt, hogy egy cukorkára ráírták, hogy "alacsony zsírtartalmú", ami alapjában véve minden hasonló termékre igaz - lévén, hogy a cukor az, ami hizlal.
A fogyasztóvédő szerint a magyarok nem tudatos vásárlók, a többség számára még mindig az árcímke a legfontosabb információ. A csomagoláson feltüntetett információ valóságtartalmát kevesen kérdőjelezik meg.

A "fitnesz", a "természetesen jó" és az "egészséges szervezetért" feliratok megalapozottságára persze jobban lehetne következtetni, ha minden élelmiszeren fel lenne tüntetve annak kalóriatartalma. Ám ezt ma semmi nem írja elő, pedig ez az információ lényegesen megkönnyítené a tudatos táplálkozók dolgát is - állítja dr. Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, hozzátéve: a csomagolásokon időről időre feltűntek eddig olyan állítások is, amikre még a szakemberek sincsenek felkészülve. Ilyen például az a margarin, amelynek a dobozán az áll: fogyasztását csak azoknak javasolják, akik csökkenteni szeretnék koleszterinszintjüket.

"Összemossák a gyógyszer és az élelmiszer funkcióját, egy zsiradékot kvázi gyógyhatású készítményként próbálnak eladni" - mondta a dietetikus szakember, aki szerint a fogyást ígérő étrend-kiegészítők piacán enélkül is eléggé kaotikus a helyzet.
Az emberek gátlástalanul alkalmazzák a fogyókúrás csodaszereket anélkül, hogy tisztában lennének az alkalmazás hátterével, feltételeivel. Mellékhatásokkal még a recept nélkül kapható termékek esetében is számolni kell, ezért minden esetben ajánlatos kikérni a háziorvos véleményét. Mondok egy példát: ha valaki gyógyszert szed, akkor annak hatását egy ártatlannak tűnő gyógytea is lényegesen befolyásolhatja.

Az étrend-kiegészítőkkel a fogyasztóvédők sincsenek kibékülve: a boltokban kapható szerekkel Dömölki Lívia szerint még nincs nagy baj, ám rengeteg ellenőrizetlen "csodakészítmény" terjed házi termékbemutatók, kisebb-nagyobb fitnesztermek "beavatott" edzőgurui segítségével. Veszélyességüket jelzi, hogy nemrégiben Olaszországban már halált is okozott egy huzamosabb ideig szedett fogyókúrás por.

A müzliszeletek papírján is hemzsegnek a „fitnesz” és „wellness” szavak, miközben alig kisilabizálható apró betűs részen azt találjuk, hogy a különféle magvakból öszszegyúrt édesség bizony cukrot is tartalmaz.

Ne szedjen be mindent! Nagy Csilla, pénzügyi tanácsadó
– Megbízható helyről, illetve cégtől vásárolom be a különféle „vitamindús” szereket, ahol a beszerzési forrással is tisztában vagyok. Nem szabad mindent csak úgy beszedni, meginni, ami szép csomagolásban van, mert lehet, hogy többet ártunk vele.

Balázs Krisztina
- Minden esetben megnézem, mit iszom, mit eszem, mert főleg az új termékek iránt bizalmatlan vagyok. Nem árt az óvatosság a mai világban! Egyébként pedig olyan drágák ezek, hogy megéri fokozottabban figyelni, hiszen nem mindegy, mire dobjuk ki a pénzt.
(forrás: vasarnapreggel.hu)

2005.03.16

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok